PRØVEKJØRT KRISTIANSAND: Kombinasjonen av elegante egenskaper på landeveien og evnen til å ta seg komfortabelt fram på svært dårlig vei, er den store fordelen med BMW X3. I tillegg kommer den gode følelsen av overdådig kvalitet som preger de aller fleste av modellene fra den tyske bilfabrikken. Her er ingen ting som rister og slår, bilen virker usedvanlig «tight» og godt sammenskrudd.Som modellbetegnelsen indikerer, er X3 en størrelse mindre enn BMW X5 som har vært hos forhandlerne et par år allerede. X5-prisene starter på vel 800.000 og beveger seg et godt stykke over millionen og er dermed ikke noen bil for massene. «Lille X3» har mer folkelige priser, men dette er BMW og moroa starter like under 600.000 kroner. En stor mengde penger, men det er prisen man må betale for å få en bil med prestisjemerke på panseret, stor motor og gjennomført kvalitet i store og små detaljer. Motorkraft

Med en egenvekt på over 1800 kg sier det seg selv at det må en god del motorkraft til for å yte bilen og kjøreegenskapene rettferdighet. Enn så lenge er den minste motoren en 2,5 l bensinmotor med 192 hk, det er en akseptabel motorisering for de fleste og er godt tilpasset bilen. Imidlertid er det nok 3-literen med 231 hk som selger mest selv om avgiftene dermed blir rystende høye. Bak rattet kjennes denne motoren i overkant sprek ut, og i følge fabrikkens spesifikasjoner går akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekund med automatgir, det er voldsomt for en bil av denne typen.Kjøreegenskapene er slik du venter dem av en BMW, i toppklasse. X3 er sportslig satt opp, ganske stiv, krenger lite og veigrepet et storveies. Bilen sitter som klistret i svingene, selv når det går unna i høy fart og svingene kommer tett i tett er alt under kontroll. Det er liksom bilen høflig og nøytralt venter på førerens kommandoer. xDrive

I X3 har BMW for første gang tatt i bruk sitt nye firehjulssystem xDrive som styres av en lamellclutch. Kraften fordeles variabelt og trinnløst mellom for— og bakaksel etter behov. Det spennende er at systemet også virker sammen med ESP-systemet ved under- og overstyring i svinger.Også på dårlig vei fungerer X3 uklanderlig. Riktignok kjenner du at den er litt stivt satt opp, men følelsen og fremkommeligheten er god. Bilen har «Hill Descent Control» som triller bilen utfor bratte bakker i tilnærmet gangfart.Men BMW X3 kommer neppe til å bli den bilen du ser oftest i offroadløypene. Dette er en imagebil for de som vil virke sporty og signalisere god råd. Ingen overraskelser

For føreren er arbeidsplassen bak rattet fornuftig, oversiktelig og lett å bruke. Det er ingen overraskelser, ingen brytere du må lete etter eller vende deg til. Designen er konservativ elegant med BMW sitt nye typesnitt med brutte linjer, konkave og konvekse buer på platene.Setene er gode både foran og bak. Riktignok vil noen kanskje finne bakseteryggen litt kort, men likevel sitter passasjerene godt og har god plass til både knær og hode.Bagasjerommet er på 480 liter. Det er stor for biler i denne klassen. Dette er en flott bil som gir kjøreglede og byr på masse kjørekomfort. Det er bare så synd at prisen er så høy.terje.andersen@fedrelandsvennen.no