GRIMSTAD: De to skipene skal inngå i den såkalte UBULK-poolen, som da vil telle 16 såkalte handymax skip.Og det er ikke småtterier det er snakk om når Grimstad-rederiet er ute på «julehandel». Hvert av de to nybyggene har en prislapp på 20 millioner dollar eller 150 millioner kroner. Nå skal Ugland i første omgang riktignok bare leie skipene, men de har opsjon på kjøp.— Bulkmarkedet har vist en fin utvikling denne høsten, selv om det akkurat nå er litt svakt. Vi tror det er riktig å satse, men venter litt med å kjøpe. Det er snakk om når man ønsker å bruke penger i denne størrelsesorden, sier administrerende direktør i J.J Ugland-selskapene, Øivind O. Larsen til Fædrelandsvennen.Skipene skal bygges ved Tsuneishis verksted i Cebu på Filippinene, og skal etter avtalen leveres henholdsvis i september 2001 og i januar i 2002.Mitsubishi Corporation og J.J Ugland selskapene eier i dag 3 handymax bulkskip i fellesskap, og den nye avtalen er en klar utvidelse av samarbeidet mellom de to.- Det har vært svært vellykket så langt, så dette er noe vi ønsker å fortsette med, sier Larsen.Bulkskipene i Ugland-flåtene trafikkerer stort sett Atlanteren, og det vil også disse gjøre når de kommer i drift en gang i neste årtusen. Da vil de sannsynligvis gå med tømmer fra Sør-Amerika til Europa og sement tilbake igjen.Tsuneishi Shipbuilding har tidligere levert en rekke skip til Ugland-selskapene. Innenfor handymax-segmentet har verkstedet levert skip av egen design, de såkalte Tess-40 og Tess-45.Nylig passerte verftet 100 leverte skip av denne typen.- Vi har i en årrekke eid og operert det første skipet, M/V Glenita. Dette skipet solgte vi nylig og ble overlevert nye eiere i slutten av november. Hos oss har det fungert meget bra, sier adm.dir Larsen, som sier at kontraheringen av de to handymaxene er en del av fornyelsen av flåten.Begge skipene vil seile under Panama-flagg og ha filippinsk mannskap.