kristiansand: — Fædrelandsvennen er en bastion med stor makt, som brukes. At avisen er enerådende i sitt marked, skyldes at den gjør en god jobb. Slik lød et par av Henrik Færevågs mange meninger i går ettermiddag, da Markedsføringsforeningen i Kristiansand diskuterte mediehuset - «Har de monopol i vår landsdel?» Færevåg er erfaren mediemann fra Bergen og redaktør for fire uker gamle Ibergen, et lokalt forsøks-underbruk av TV2 Nettavisen.- Så langt går det bra. Jeg har sikret meg domenenavn for både Kristiansand, Stavanger og Trondheim. Er det opp til meg alene, er jeg i gang med lokal nettavis i Kristiansand over jul. Noe gøyere sted å konkurrere kan jeg ikke tenke meg, men jeg vet ikke hva mine eiere tenker, fortalte Færevåg.Han forfulgte tråden om Fædrelandsvennens posisjon og lønnsomhet:- Paradokset er at mens opplaget er lavere enn på mange år, har tidene aldri vært bedre for både Fædrelandsvennen og andre mediehus. De gjør sitt beste for å søle vekk penger på radiokanaler, men klarer det ikke. De fosser nemlig inn, fremholdt nettavisredaktøren.Tidlig på 1990-tallet, da han først varslet papiravisens død, ble han ledd ut. Færevåg sender allikevel samme varsel ut på nytt, selv om tidshorisonten er forskjøvet.- Når opplaget blir så lavt at annonsørene ikke lenger vil betale, blir det for dyrt å trykke papiravisene. Inntil så skjer, melkes papiret for de siste dråper. På vei inn fra flyplassen leste jeg ti nettaviser. Artiklene var skrevet i dag, og de var gratis. Ved siden av meg satt en eldre dame. Hun leste nyheter som var skrevet i går, og som hun hadde betalt for. Hva er vinneren på sikt? lød det retoriske spørsmålet.Redaktøren hadde også klare oppfatninger om annonsemarkedet.- Regionavisene selger ikke annonser i nettavisene sine. De selger papirannonser, og så følger nettannonser med. Taktikken er et utslag av redselen for å miste kontrollen over annonsørene, mens realiteten er at de river ned sin egen posisjon. En nettavis er nemlig noe helt annet enn en avis på nett, og nettannonsering er kraftig underpriset i dag. Når VG tar 55.000 kroner for en dag på toppen av nettavisen sin, burde egentlig prisen ha vært 350.000 kroner, lød det fra Henrik Færevåg.Fædrelandsvennens administrerende direktør Lars Torjussen fulgte ham bare et stykke.- Jeg tror ikke papiravisen skal vekk, men kanalmangfoldet vil utvikle seg videre. Vi har bare sett begynnelsen på sammensmeltingen av mediekanalene, og det blir for enkelt å satse kun på det ene eller det andre. Fædrelandsvennen kommer til å utvikle nettavisen sin aktivt fremover. Vi vet at folk bruker forskjellige mediekanaler på forskjellig vis. Og for øvrig har vi en haug med konkurrenter i alt fra ukeblader til radio og tv, fremholdt Torjussen.Fra salen problematiserte Geir Magne Lundstøl fra Sørlandssenteret Steen & Strøm at Fædrelandsvennen sitter på eierposisjoner i en rekke mediekanaler. Han mente det er et problem for annonsekjøpere, og at prisene blir for høye. Christian Altman fra Dale og Bang Kommunikasjon fulgte opp med å spørre om Fædrelandsvennen misbruker sin makt.- Vi ønsker konkurrenter velkommen, men kan ikke stoppe å utvikle oss selv. Vi har holdt på med dette siden 1875 og mener å vite hvor den etiske grensen går, repliserte Fædrelandsvennens Torjussen.rune.o.reinertsen@fvn.no