KRISTIANSAND: — Vi er nødt til å tåle så høye bompenger. Alternativet er at vi ikke får ny vei. Og det er verre, sier ordfører Jan Oddvar Skisland i Kristiansand.Formannskapet kommer til å vedta ordningen med stort flertall i sitt møte 6. april. Det samme gjør bystyret senere i måneden. Bomsaken skal også opp til politisk behandling i Søgne, Songdalen, Vennesla, Birkenes og Lillesand. Kommunene har forsøkt å koordinere seg på forhånd.Dermed kan søknad sendes til staten om å innføre et nytt bompengeregime fra 2008 til 2023. Mangedobling

20 kroner vil bety en fire- til femdobling av utgiftene for mange bilister. I dag er prisen ti kroner per passering, men mange betaler bare to kroner på grunn av rabattsystemene. I det nye systemet blir det bare maks-rabatt på 50 prosent. Samtidig innføres en ordning med at du maksimalt betaler for 60 passeringer per måned og én passering per time.ATP-utvalget for Kristiansand-regionen har allerede sagt ja til bompengeordningen. Veiutbyggingen i den såkalte samferdselspakke tre vil koste over tre milliarder kroner. Kamp for mer statspenger

Nesten 80 prosent av investeringene ser ut til å måtte betales av bilistene selv. Lokalpolitikerne vil kjempe for å få staten til å øke sin innsats, men det er høyst usikkert om dette lykkes.I så fall håper man å slippe å øke til 25 kroner per bompassering fra 2012.- Foreløpig har vi jo ikke fått ei krone til vei. Det blir en formidabel oppgave å få staten til å øke sin innsats. Men den oppgaven skal vi forsøke å løse. Vi må kjempe det vi kan, sier ordfører Skisland.Den store veipakken inneholder firefelts vei fra Gartnerløkka til Søgne grense, firefelts vei fra Hannevika til Fiskå, ny tofelts videre til Kjos og ny vei til Kjevik. I tillegg skal 800 millioner kroner brukes til såkalte myke tiltak.Rekkefølgen på utbyggingen er ikke endelig bestemt. Muligens bomflytting i øst

Bommene skal være ubetjente. De skal stå der de står i dag. Samtidig skal det utredes om bommene på østsiden av byen kan flyttes nærmere sentrum, for å øke inntjeningen.