KRISTIANSAND: — Den største Ford-typen ble registrert godkjent med en totalvekt på 7510 kilo på trafikkstasjonen i Mandal. Dens reelle totalvekt ut fra opplysninger vi har fått via Ford Norge er 4530 kilo. Det er altså bommet med nær tre tonn, sier seksjonsleder Terje Bekker i Statens Vegvesen region sør i Arendal.- Den tillatte totalvekt bilene registreres med, får konsekvenser for avgiften som tollvesenet beregner, sier Bekker.Fire personer fra Kristiansand-regionen dro til Canada i fjor høst og kjøpte hver sin heftige ombygde Ford-lastebil med fem seter. To av dem kjøpte en Ford Crew Cab 4x4 F250. Den ble registrert med tillatte totalvekt på 7510 kilo, ti kilo over vektgrensen. I følge Ford Norge er reell vekt 4530 kilo. Det kan gi én million kroner hver i ekstra avgift til en mann fra Kristiansand. Den andre bilen har en mann fra Birkeland leaset. To andre kristiansandere kjøpte hver sin Ford Flareside Supercab F150. Den ble godkjent i Mandal på 3510 kilo, ti kilo over vektgrensen. Dens reelle vekt i følge Ford er 3262 kilo. Eierne kan få et avgiftskrav på 150.000 kroner hver. Bilene ble registrert i Mandal 29. desember. Regionkontoret i Statens Vegvesen krever at registreringen omgjøres og plasseres i vektklassen under. 2,3 millioner i avgifter

Det kan føre til at de fire bileierne må ut med 2,3 millioner kroner mer i avgifter til staten.Et alternativ er at den ombygges til bare å ha to seter.Begge alternativene er lite gunstige for bileierne. Derfor har de klaget på avgjørelsen. Den havner nå i Vegdirektoratet til endelig avgjørelse. - Jeg gir ingen kommentarer, sier kristiansanderen som har kjøpt den heftigste bilen og nå kan få et millionkrav på seg. Heller ikke mannen fra Birkeland vil uttale seg.Misforholdet forklares med at bilene er ombygd i Canada. Erstatningskrav

Advokat Olav Slaatsveen i Norges Lastebileier Forbund (NLF) sier dette om saken:- Kommer det avgiftskrav eller noe som fører til verdireduksjon på bilene, vil dette bli krevd erstattet av Statens Vegvesen.- Mine klienter har opptrådt og forholdt seg til råd og anvisninger fra Statens Vegvesen, noe som resulterte i registrering av kjøretøyene. Hvis samme etat endrer reglene, kan det ikke gis tilbakevirkende kraft, sier Slaatsveen. Helt vanlig

Først la eierne fram dokumentasjon fra Canada på totalvekten. Den ble ikke godkjent i Mandal. Deretter fremskaffet de dokumentasjon fra TÜV-registeret i Hamburg, som brukes av Statens Vegvesen som faginstans. Senioringeniør Stein Otto Andersen på trafikkstasjonen i Mandal har skrevet godkjent på de fire Fordene med henholdsvis 7510 og 3510 kilo. - Det er gjort ut fra dokumentasjon fra TÜV-registeret i Hamburg som brukes av oss. Flere tilsvarende biler i Norge er registrert på samme måte, sier Andersen. Lite troverdig

Terje Bekker kommenterer dette slik: - Denne saken sier noe om hvilken troverdighet TÜV-registeret har i forhold til slike saker, sier Bekker. Bilene ble registrert 29. desember i fjor. En måned etter kom returmeldingen fra regionkontoret. svein.versland@fedrelandsvennen.no