KRISTIANSAND: — Dette er veldig gledelig for oss. Nå er i hvert fall konkurranseforholdene bedret, selv om det fortsatt er mye å rette på, sier daglig leder i Risdal Touring AS, Tom Roger Øydne, etter at det i går ble kjent at Konkurransetilsynet setter foten ned for to av rabattordningene på Sørlandsekspressen fra Kristiansand til Oslo.- Konkurranseloven forbyr store bedrifter å misbruke sin dominerende stilling. I dette tilfellet mener Konkurransetilsynet at Nettbuss Sør har gjort nettopp dette, sier fungerende konkurransedirektør Lasse Ekeberg i en pressemelding.Konkurransetilsynets beslutning fører til at Nettbuss Sør må kutte tilbudet om tur-retur-rabatt og kundekortrabatt på Sørlandsekspressen fra Kristiansand til Oslo. Risdal Touring startet for to år siden opp med et busstilbud fra Kristiansand til Oslo kalt Konkurrenten.no, og ble med det konkurrent til nettopp Nettbus Sørs eksisterende tilbud, Sørlandsekspressen.Risdal Touring har i dag en lik tur-retur rabattordning som Nettbus Sør må avvikle, men Risdal Touring får fortsette med tilbudet.- Vi gjorde klart et halvt år før vi startet opp at vi ville ha en slik rabattordning. På Sørlandsekspressen var det ikke noe slikt tilbud, men fem dager etter at vi startet opp kopierte de oss, sier Tom Roger Øydne, som nå håper konkurranseforholdene mot storebror blir bedre.I begrunnelsen fra Konkurransetilsynet heter det videre:«De to rabattordningene gjør at det lønner seg for kundene å bruke Sørlandsekspressen, i stedet for å velge fritt mellom de to busselskapene. Slike rabattordninger vil alltid lønne seg mest for det største selskapet. Nettbuss har flest avganger, og kundene tjener derfor mest på å velge Sørlandsekspressen. På lang sikt kan dette gjøre at Sørlandsekspressen får en enda mer dominerende stilling. For å sikre god konkurranse på strekningen er det viktig at flere selskaper kan konkurrere om kundene. Forbudet mot de to rabattordningene er med på å sikre konkurransen.»morten.eng@fedrelandsvennen.no