Kristiansand: — Motoren begynte å fuske litt, men den var under innkjøring, så vi regnet med at det bare var litt justeringer som skulle til. Plutselig kom det fra han som satt lengst bak i båten: «Hei, det brenner.» Vi rakk ikke tenke noe særlig, jeg lurte et halvt sekund på om jeg kunne ringe etter hjelp, men ga opp og hoppet etter de andre ut i sjøen, forteller Øystein Kristiansen (26) dagen etter båtbrannen.Lørdag ettermiddag ved 16.30-tiden dro Kristiansen og to menn fra Sogn ut med en 19 fots speedbåt med 200 hestekrefters motor. Kristiansen arbeider for Sundsdal Racing, som eier båten, og mennene fra Sogn skulle på prøvetur med tanke på eventuelt kjøp. De hadde knapt vært ute på sjøen i fem minutter da uhellet skjedde. Da gikk alt fort, så fort at mennene ikke en gang fikk på seg redningsvestene som lå i båten.- Alt gikk så fort, vi rakk ikke å tenke på at vi skulle ta med oss vestene. Vi bare hoppet på sjøen og tråklet oss lengst mulig vekk fra båten, forteller Kristiansen.De tre mennene ble plukket opp av en annen båt som var i området, og fraktet trygt til land. Brannvesenet kom raskt til stedet, men etter kort tid sank den utbrente båten. Skyldes bensinlekkasje

I følge innehaver av Sundsdal Racing, Frode Sundsdal, var det en kombinasjon av maksimalt uheldige omstendigheter som førte til ulykken.- Det må ha blitt en bensinlekkasje i forgasseren, slik at det kom bensin ut i motoren. Nærmere bestemt tror vi at en flottør har gått lekk, forklarer Sundsdal. Han har holdt på med båter i 20 år, men har aldri før opplevd noe lignende.- Her har vi hatt så maksimal uflaks som mulig. Risikoen er der alltid, men jeg har aldri opplevd motorbrann på denne måten, sier Sundsdal. Tankevekker

Både han og de som var ombord i båten fikk en skremmende tankevekker.- Vi er i sjokk, det er veldig skummelt når slikt skjer. Samtidig er vi veldig glade for at det gikk så bra som det gjorde, sier Sundsdal.Han mener ulykken bør være en tankevekker for alle som kjører båt.- Kan dette skje hos oss, som arbeider med sikkerhet hele tiden, kan det også skje hos andre. Det positive i situasjonen er at vi fikk se viktigheten av at vi fokuserer ekstra på trygghet. Etter mange års erfaring fra racingbåter kobler vi alltid dødmannsknappen både til motoren og bensinpumpa, heller enn bare til motoren. Dette forhindret en eksplosjonsartet brann som kunne ført til alvorlige personskader, sier Sundsdal.Brannvesenet fraktet til land en bensintank i aluminium, en ekstra kanne bensin og to forkullede plankebiter. Kristiansen selv hadde med seg dødmannsknappen. Resten av båten ligger på 30-40 meters dyp mellom Marvika og Varoddbrua. Skremmende opplevelse

Daglig leder i Max Motor AS, Eirik Vestrheim, hadde rigget båten som brant. Han stod på land og så hendelsen.- Det var en skremmende opplevelse, vi stod på land og kunne ikke gjøre noe, sa Vestrheim like etter ulykken.Sogningene som var med i båten tok ikke skrekken av opplevelsen. De kjøpte en tilsvarende båt, og reiste hjem tidlig søndag formiddag med nyanskaffelsen på slep.Båten som brant, var en bruktbåt som akkurat var ferdig testkjørt og skulle selges. Den hadde en verdi på cirka 90.000 kroner.