Flekkefjord: — Det koster flesk å beholde den over 50 år gamle vippebroa. I tillegg til at maskineriet og alle bevegelige deler regelmessig må smøres og vedlikeholdes, er det behov for flere menn hver gang broen skal åpnes og lukkes, sier sjefingeniør Svein Kristofersen i Statens vegvesen.Fram til nå har det kostet båteiere 300 kroner å få åpnet bybroa i Flekkefjord. Nå tidobler veivesenet gebyret til 3000 kroner. Helst ønsker Statens vegvesen at vippebroa bygges om til en ordinær bro som ikke kan åpnes for større båter. Nesten ikke i bruk

— I fjor tror jeg broa knapt ble åpnet for å slippe forbi større båter mer enn fire til fem ganger. Det blir kostbare passeringer som belastes veibudsjettet. Problemet er at lokale bedrifter og grunneiere har tinglyst rett til å komme inn elva med større båter. Vi vil starte en prosess for å se på mulighetene til å kjøpe oss fri fra denne forpliktelsen, sier overingeniør Asbjørn Koland i Statens vegvesen.Rådmann Helge Nilsen i Flekkefjord sier at kommunen ikke har behandlet spørsmålet om vippebroa kan erstattes med ei fastbro. Han viser imidlertid til at store områder da ville blitt avskåret fra å kunne nås med båter av en viss størrelse. - Et minst like stort problem for kommunen er det at dagens bro ikke har tilfredsstillende fortau for myke trafikkanter, sier Helge Nilsen.Flekkefjord Motorbåtklubb med 444 medlemmer har tidligere protestert på planene om å sveise fast dagens vippebro.- Seilingshøyden er i dag for lav, og burde vært hevet til 3,50 meter. Flere av våre medlemmer har problemer med å komme under broa ved høyvann. Enkelte har også spesialbestilt båter som er litt lavere enn standardutgaven, sier styremedlem Sverre Rune Bilstad i båtforeningen. Bro nummer fire

Flekkefjord sentrum deles i to av kanalen som på folkemunne er døpt Elva. Bybroa er eneste mulighet for både fotgjengere og bilister til å komme seg fra den ene til den andre siden av sentrum. Vippebroa som i dag betjener riksvei 44 ble bygd i 1949. Det skal senere i år gjennomføres et større vedlikeholdsarbeid på den. Broa erstattet en provisorisk gangbro fra tidlig på 1940-tallet. Denne ble igjen bygd etter at tyskerne under krigen ødela den som var der fra før. Den aller første provisoriske bybroa ble reist i 1830-årene.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no