KRISTIANSAND: — Jeg har jobbet med velforeningen i fire år, men det nytter ingenting. Vi stanger hodet i veggen i møte med Statens vegvesen og kommunen, sier Jønsrud.

I krysset like nedenfor Strai kjøkken passerer barn til og fra skolen over fotgjengerfeltet hver morgen. På strekningen Kristiansand-Mosby kjører opp mot 120.000 kjøretøy i døgnet.

— Bilene stopper ikke. Min guttunge holdt på å bli påkjørt her for litt siden. Selv må jeg virkelig provosere for å få bilene til å stoppe når jeg skal over veien. Sikkerheten langs veien er helt i bakleksa, sier Jønsrud.

Velforeningen har foreslått lysregulering, fartsdempere og lavere fartsgrense. Men ingenting nytter.

Nå synes velforeningen at situasjonen er så alvorlig at de vil aksjonere.

— Vi planlegger en aksjon ved skolestart der vi går fram og tilbake i fotgjengerfeltet i et kvarter. Vi får ikke gehør slik vi jobber nå, mener Jønsrud.

Han har registrert tre ulykker med personskader det siste året. Mellom 1997 og 2004 skjedde det fire dødsulykker mellom Kristiansand og Mosby. Statens vegvesen innrømmer at veien ikke holder bra nok standard.

— Veien er slett ikke bra nok. Men det er satt av en hel del penger til småtiltak i budsjettet for 2010-2019. Da kan velforeningen komme med forslag, sier Hans Seland, sjefingeniør i Statens vegvesen, region Sør.

Riksveg 9 mellom Gartnerløkka og Mosby når ikke helt opp på prioriteringslista til Statens vegvesen.

— En skikkelig utbedring av denne strekningen ligger en generasjon fram i tid, med mindre det skjer noe drastisk med veimilliardene, sier Seland.

Han beklager at Jønsrud opplever å ikke nå fram hos veivesenet.

— Det er veldig synd hvis han har følelsen av å ikke bli hørt. Men vi har mer enn tusen ulykker på riksveinettet. Vi prøver å fordele pengene så godt vi kan, men vi rekker ikke alt, sier Seland.