KRISTIANSAND: — Ville du latt noen kjøre bil med bare teori? spør Walker, som til daglig er offiser i Royal Airforce og jobber i NATO i Stavanger.

— Men alt er selvfølgelig bedre enn ingen ting, tilføyer han.

Walker har selv britisk kystskippersertifikat og kan kjøre båter opptil 24 meter. Han har mange timer bak roret, men påpeker at det viktigste er å kjenne båten en ferdes i.

— For å få kystskippersertifikat stilles det krav til antall timer på sjøen, og det burde det også gjøre for småbåter, sier han.

Skinner er profesjonell seiler og sjefsinstruktør ved Yacht Senteret i Stavanger, og medseiler på den 41 fot lange havseileren.

— Det er mange flinke seilere her i Norge, men noen forstår rett og slett ikke vikeplikten, sier Skinner.

Alle Fædrelandsvennen møtte i gjestehavna var positive til innføringen av obligatorisk båtsertifikat.

— Det er på tide, sier Sindre Aslaksen (29), som er ute og myser litt på båter som er til salgs.

Selv har han en 23 fots åpen tresnekke og tok båtførerprøven som valgfag på Søgne ungdomsskole.

— Det begynner jo å bli noen år siden, men obligatorisk båtførerprøve er i hvert fall en begynnelse. Så må det tas en vurdering om det er nødvendig med praktisk oppfølging i tillegg, sier han.

Aslaksen har selv sett konsekvensene av uvettig båtkjøring.

— Jeg jobber i ambulansetjenesten ved sykehuset, og har sett hvor galt det kan gå på sjøen på kveldstid og med høy fart, sier han.

Han har dessuten tøffet mye rundt på sjøen i sommer, og ikke alle kjører like rolig som han selv.

— Mange har tydeligvis ikke vært på sjøen før, og har kjøpt seg ny båt med for stor motor, sier Aslaksen.