BANGLADESH: De neste to ukene får skolen hans besøk og veiledning av lærere fra Krossen skole i Kristiansand.

— Jeg liker å tegne og så liker jeg musikk, sier Sadeque Jafurule (9), mens læreren sitter og passer på.

Han har hoppet en stund på trampolinen for å prøve å roe adrenalinet.

Sadeque har autisme og er elev ved Tauri School of gifted children i Rajsahi. Skolen ligger i en bakgate i det som er en av Bangladesh's største byer.

Men skolen har bare åtte elever. De fleste foreldrene har ikke råd til å ha barna sine på spesialskole. Sadeque er derfor en av få funksjonshemmede barn som får mulighet til tilpasset skolegang i Bangladesh.

KROSSEN. I dag får skolen besøk av tre lærere fra Krossen skole i Kristiansand. De skal både besøke skolen i Rajshahi og en tilsvarende i Dhaka, hovedstaden.

— Vi er veldig ydmyke, og vil først og fremst utveksle erfaringer med lærerne i Rajshahi. Muligens kan vi være med og gi veiledning og råd, men det er ikke gitt at vi sitter med alle svarene, sier Oddmund Kaaverstad, Berit Smith og Oshild Jakobsen.

Lederen for stiftelsen som driver skolen, forteller at funksjonshemmede barn har en lav stilling i Bangladesh.

— Familie og samfunn i Bangladesh ser på barn med spesielle behov som en byrde. De tror at de oppfører seg som de gjør fordi de ikke vet bedre. Vi forsøker å skape en bevissthet om funksjonshemninger, sier Ashfaque Ul-Kabir, leder for Tauri-stiftelsen.

— Man skal ikke lengre enn 50-60 år tilbake i tid før holdningene var de samme her i Norge, sier Oddleif Kaaverstad, som er logoped.

— Nei, vi har ikke så mye å klappe oss selv på skulderen for, sier spesialpedagog Oshild Jakobsen.

— Kanskje kan det gi barna status at et vestlig land setter fokus på denne elevgruppen, tror Berit Smith, som også er spesialpedagog.

LOVER SAMARBEID. Skolen i Rajshahi startet opp i januar i år, etter ønske fra foreldre.

— De siste tre årene har flere organisasjoner satt fokus på funksjonshemmede barn, sier Ul-Kabir.

Nå ser lederen fram til innspill fra Norge.

— Vi har en lang vei å gå, og kan ikke gjøre det uten kunnskap. Enhver ekspert utenfra vil være til god hjelp for oss, sier han.

— Dette besøket er bare starten på et samarbeid med skolen, lover Hans Petter Mjølund, rektor på Krossen og leder av Rajshahikomiteen.

I Bangladesh:

Tekst: Hilde Moi

Foto: Tore-André Baardsen