KRISTIANSAND: Fredag 27. juli uttalte rådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet at ferjepassasjerer kunne kreve erstatning ved forsinkelser og kanselleringer. Med unntak av dårlig vær ville Color Line og Master Ferries kunne avkreves økonomisk ansvar når reisende fikk ekstra utgifter. Men Sjøloven dekker likevel ikke dette, og Forbrukerrådet beklager.

— Beklager

  • Jeg kan ikke annet enn å beklage dette, sier Skaug Halsos.

— Hvordan kunne dere ta så feil?

— Dette er et vanskelig, ja, kaotisk rettslig område, sier han.

Altså er det slik at Sjølovens paragraf 171 og 172 gir rederen rett til å begrense sitt ansvar i egen avtale. Og både Master Ferries og Color Line skriver uttrykkelig i sine betingelser at de ikke tar noe ansvar for feil og forsinkelser.

— Er man da rettsløs på ferjer?

— Ja, det kan du nesten si, så lenge man ikke drukner. Da kan du få erstatning. Vilkårene er svært dårlige og i utakt med utviklingen innen forbrukerretten.

— Hvilke råd har du da til reisende?

  • Det er bare å smøre seg med tålmodighet og håpe på det beste. Blir seilingen avlyst, så sats ikke på å ta et dyrt fly og tro du får pengene tilbake fra ferjeselskapet.

Venter på EU

Forbrukerrådet har lenge vært i dialog med ferjenæringen for å bedre betingelsene for de reisende og kunne opprette klagenemnder. Foreløpig har det bare vært nei å få. Rederiforbundet står sterkt i Norge, og ferjepassasjerer må sette sin lit til arbeid i den Europeiske Union.

Der jobbes det nemlig med et felles direktiv som skal gi ferjereisende rettigheter.

— Vilkårene er i dag urimelige for de reisende, sier Skaug Halsos.

Force majeure

Til sammenligning er det innført såkalt kontrollansvar på de fleste andre områder. Dette betyr at et selskap har ansvar for alle forhold tilknyttet driften, med mindre problemet skyldes forhold utenfor deres kontroll (såkalt force majeure, red.anm.). I forhold til ferjereiser ville innføring av kontrollansvar bety at selskapene fikk ansvar også for teknisk svikt, bemanningsproblemer og lignende. Det ville da heller ikke være nødvendig å bevise at det var gjort en feil fra selskapets side, uttaler Skaug Halsos.