KRISTIANSAND/OSLO: Fvn.no har onsdag ettermiddag vært i kontakt med sjøfartsinspektør i Oslo, Finn Paulsrud. Han bekrefter at en vanlig reaksjon etter grunnstøtinger kan være forelegg og bot.

— Når det gjelder grunnstøtinger, kan reaksjonen i verste fall dreie seg om en uaktsom handling eller uaktsom navigering. Det er en overtredelse av straffeloven. Og det kan medføre forelegg og bot, sier Paulsrud til fvn.no.

Se video av grunnstøtingen her

Har sendt brev til kapteinen

Likevel understreker Paulsrud at han ikke kjenner saken med «Sørlandet» s grunnstøting godt nok til å uttale seg om hva kapteinens straff kan bli.

— Det får vi vurdere når vi får fakta på bordet, sier Paulsrud, som onsdag sendte et brev til kapteinen der han ba om å få dokumentasjon og opplysninger om uhellet.

Politiet vurderer også en reaksjon mot fullriggeren.

– Vi vil vurdere saken sammen med sjøfartsinspektøren og se på forhold forut for grunnstøtingen. Skipet kan ha gått på feil side av en lykt, sier sjef for Havnepolitiet i Oslo, politioverbetjent Roar Isaksen, til NTB.

I løpet av to uker skal politiet ta stilling til om de skal reagere overfor skipet.

Ifølge aftenposten.no skal kapteinen på skipet ha lagt seg flat overfor politiet og innrømmet å ha kjørt på feil side av en lykt. Dette skal ha vært årsaken til grunnstøtingen.

- Hva synes du om at kapteinen kjørte på feil side av lykta?

— Det har jeg ingen kommentar til. Vi får høre hva han sier, sier sjøfartsinspektøren.

- Ganske udramatisk Han vil heller ikke kommentere hva han synes om at kapteinen ikke meldte fra om grunnstøtingen.

— Jeg har ikke kjennskap til hvordan han meldte fra, sier Paulsrud, som så blir gjort oppmerksom på at det var en politibåt som oppdaget at skipet var gått på grunn - uten av kapteinen hadde varslet.

— Dette var rett utenfor Hovedøya, og det kunne vel ikke ta så lang tid før det ble oppdaget. Jeg vet ikke når politiet fikk beskjed. Men dette var ganske udramatisk, sier han.

Han avviser likevel at han ikke ser alvorlig på at kapteinen unnlot å varsle.

— Jeg vet ikke hvilke prioriteringer kapteinen gjorde i den aktuelle situasjonen, forklarer Finn Paulsrud.

Fullriggeren «Sørlandet» gikk på skjær ved 21-tiden tirsdag kveld. Først ved 04-tiden natt til onsdag kom skipet seg av skjæret - for egen maskin, fordi det var flo.