KRISTIANSAND: I morgen går dette supplyskipet fra silokaia i Kristiansand ut i rom sjø for å teste Hydramarines gigantkran på 250 tonn.

Bare stålwiren alene veier 140 tonn, og effektforbruket er på over 6 megawatt.

— Denne krana er den andre i sitt slag. Vi leverte den første i fjor til et tilsvarende supplyskip, og den brukes nå i Mexicogulfen for å rydde opp etter orkanen Katrina, sier Hydramarine-gründer Svein Erik Halvorsen til fvn.no.

- Det er snakk om verdens høyest spesifiserte bølgekompenserte kran. Den kan løfte 320 tonn fra havbunnen, ned til 2600 meter - og i bølger på opp til seks meter. Kapasiteten er to meter i sekundet, sier Halvorsen.

— Krana skal ut på en tre-fire dagers test i Nordsjøen, der vi frakter med oss en del lodd som vi hever og senker ned på havbunnen i forbindelse med verifisering av utstyret, sier Øyvind Solli, disiplinleder for hydraulikk ved Hydramarine.

En remote operated vehicle (ROV) med undervannskamera tas også med under testingen, for å kontrollere at lasten står stille i forhold til havbunnen.

Opptur

Det siste året har Hydramarine ansatt 70 personer, og flere nyansettelser er påkrevet. Totalt er 175 personer ansatt i bedriften.

- Kontrakten på de to kranene har vært svært viktig for Hydramarine, og vi har hatt en betydelig teknologisk utvikling og kompetanseheving som følge av oppdraget, sier Halvorsen.

— Denne typen kraner er etterspurt i oljebransjen. Den kan benyttes til nedsetting av installasjoner på havbunnen, og med slikt utstyr kan du gjøre ting du tidligere måtte ha enormt materiell til.

Døråpner

Det er Maersk som har kjøpt begge de to første kranene, og som har sikret en leveranse på tilsammen150 millioner kroner for Hydramarine. Ombyggingen av supplyskipene har skjedd hos Carl Bro Marine i Federicia i Danmark, og skal ha kostet Maersk 50 millioner kroner.

— Kontraktene har fosset inn etter dette første pilotprosjektet, og Hydramarine har nå en bestilling på omkring 30 kraner i tilsvarende størrelsesorden i ordreboka.

— Hadde dere fått disse kontraktene dersom dere ikke hadde fått tilslaget på de to første "monsterkranene"?

— Nei, den avtalen har banet veien for det som skjer videre, sier Halvorsen.

Her er det ombygde supplyskipet Maersk Attender med påmontert kran slik det lå ved silokaia onsdag ettermiddag:

Foto: Amund Hestsveen, Fædrelandsvennen