GRIMSTAD: Visjonen, som er tenkt å virke samlende i debatten om fylkessammenslåingen, har fått navnet Agder lufthavn Omre, melder Agderposten, som i dag presenterer planene.

Ingeniørene mener fordelene blant annet er at Omre ligger ved den nye E 18 og en eventuell høyhastighetsbane, og dermed muliggjør en sammenkobling mellom fly, bane og vei. Det vil ifølge dem bli lave kostnader for planering og infrastruktur, siden terrenget er småkupert. Det er ingen eksisterende bebyggelse innenfor flyplassområdet og det er 4.200 arealreserver for fremtidsrettet næringsutvikling.

Dermed ligger det til rette for en ny internasjonal storflyplass med 2.700 meter rullebane.

Matematisk midtpunkt I tillegg er Omre det matematiske midtpunktet i Agderbyen. Reisende fra Kristiansand vil få 11 minutter lengre reisetid til Omre enn Kjevik, mens arendalittene vil spare 24 minutter, ifølge Asplan Viaks beregninger.

Det er ingeniørene Olav Eikland og Tore Terkelsen som har vært drivkreftene bak forslaget. Allerede i 2005 foreslo Asplan Viak at Omre kunne vært egnet for flyplass, røper Olav Eikland overfor fvn.no.

— I 2005 ble vi engasjert av Grimstad kommune for å se etter nye mulige næringsområder fordi de gikk tomme. I en bisetning ble Omre, som ingen brydde seg om, nevnt. Vi lanserte det som et fremtidsrettet næringsområde for Agderbyen, i kjølvannet av Jon P. Knudsens utspill. I siste liten fikk Grimstad kommune presset frem et toplanskryss der. Og i 2005 slengte vi for moro ut at «dette er jo stort nok til en flyplass», men det var det ingen som tok alvorlig, mimrer Olav Eikland.

Men det var først for et par uker siden at de for alvor begynte å tegne på skissene, sier Eikland. Ifølge ham har de gjort dette helt på eget initiativ.

— Vi så at avisene ble fullere og fullere av argumenter, og tenkte at nå må vi slenge ut dette, sier han.

— Vi ser på oss selv som kreative og dynamiske samfunnsaktører som er fri og ønsker å være med på å sette ting på dagsorden. Vi er tverrfaglige med en lang historikk, og ofte kan vi oppdage ting som andre ikke ser, sier Eikland.

- Dumt å flikke Ingeniøren hevder at han ikke selv har gått nøye inn på problematikken rundt Kjevik som flyplass.

— Men vi har jo registrert at noen mener det er problematisk med Kjevik. Da er det dumt å bruke en halv til én milliard til å flikke på den for å få den til å fungere bedre, sier Olav Eikland, som mener man kan få en positiv "Fornebu-effekt" på Kjevik dersom flyplassdriften opphører.

Han mener at Gullknapp, som også har blitt lansert som mulig lokalisering for en ny flyplass, ligger helt feil til geografisk.

Asplan Viak skal presentere planene for Grimstad-ordfører Hans Antonsen og rådmann Halvard Aglen klokken 14 i dag.

Hva mener du om forslaget? Skriv din mening under bildet:

Skissen viser hvordan nærliggende boliger vil bli berørt av støyen. (Skisse: Asplan Viak) Foto: Asplan Viak