KRISTIANSAND: – Jeg kommer nesten alltid for sent til jobben. Det er fortvilende. Jeg må planlegge godt for å kunne være presis, sier Ericka Brinkmann. Hun venter på bussen ved Trekanten senter. Det gjør også Finn Andersen.
– Bussen min er vanligvis mellom fem og 20 minutter forsinket i rushtida, forteller han.
Ved busstoppet ved Gislemyrveien treffer vi Reidun Marie og Kenneth Solheim.
– Bussene er ofte fulle og for sene, men det går stort sett greit. Vi har forståelse for at bussene er forsinket på grunn av anleggsarbeidet, sier ekteparet.
Mer kø
Arbeidet med den nye Vågsbygdveien har skapt mer kø enn det som tidligere har vært normalt. Det får konsekvenser for bussene til Nettbuss Sør, hovedsakelig i rushtida.
– Omleggingen av Vågsbygdveien har skapt mer kø for oss. Det er en utfordring å holde rutetidene, sier Ole Martin Roland, regionsjef for Kristiansand i Nettbuss Sør.
En time forsinket
– Vi hatt forsinkelser på opptil én time. Køen varierer fra dag til dag; det er ikke til å bli klok på. Vi har hatt busser som har brukt 25 minutter fra Sjøstrand skole til Andøya, forteller han.
– Men det har vel vært kø i rushtida tidligere også?
– Ja, men det nye kjøremønsteret på Vågsbygdveien forsterker køproblemene, sier Roland.
(Les mer under bildet)
Ekstra busser
Det settes nå opp ekstra busser fra sentrum til Søm og Hånes i ettermiddagsrushet.
– Hvis bussen fra Voiebyen til sentrum er forsinket, så setter vi opp ekstrabusser fra sentrum og østover. Ellers er det lite å gjøre med køen på Vågsbygdveien.
– Får dere noen reaksjoner fra passasjerene?
– Det er frustrerende for dem som venter på bussen til byen. De fleste har imidlertid forståelse for at vi ikke selv er skyld i forsinkelsene, sier regionsjefen.
Folk klager
Siv Wiken er administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, som Nettbuss Sør er oppdragsgiver for. Hun forteller om klager fra busspassasjerene.
– Vi har fått en del henvendelser fra publikum i forbindelse med forsinkelsene, men jeg tør ikke svare på hvor mange klager vi har fått, sier Wiken. Hun sier det ikke er mulig å lage en ruteplan som er tilpasset arbeidet på anleggsarbeidet på Vågsbygdveien.
– Vi følger situasjonen nøye. Vi har tett dialog med Statens vegvesen og prosjektledelsen for den nye Vågsbygdveien, påpeker Wiken.