SISTE FINISH: Det aller meste er ferdig, og snart er siste rest ferdig planert ved rasteplassen. Foto: Roar Greipsland
NYTT: Det gamle toalettanlegget er skiftet ut, og tett tank er erstattet med renseanlegg. Reidar Dåstøl er fornøyd, og sier rasteplassen ved Fasselandsvannet er en av de mest populære langs E 39. Foto: Roar Greipsland
SKIFTET: Toalettene er nye, og plassert på andre siden av veien for der det tidligere stod. Totalt er det brukt rundt to millioner kroner på opprustningen av rasteplassen. Foto: Roar Greipsland
IDYLLISK: Benkene benyttes flittig i sommerhalvåret, til rastende bilister som kjører langs E 39, midt på grensen mellom Mandal og Lindesnes kommuner. Foto: Roar Greipsland
HUGGET: Langs hele vannkanten er det ryddet opp, og trær og buskas er fjernet for å gi et flottere inntrykk av rasteplassen ved Fasselandsvannet. Foto: Roar Greipsland
NYTT: Toalettanlegget er flunkende nytt, og langt enklere å rengjøre enn det gamle anlegget. Foto: Roar Greipsland

LINDESNES/MANDAL: — Ja visst, denne rasteplassen er veldig populær. Nesten hele tiden er parkerte biler her, mener Reidar Dåstøl i Statens vegvesen om anlegget like ved Fasselandsvannet.

Ny sandstrand

På grensa midt mellom Mandal og Lindesnes ligger anlegget, men det nye toalettet ligger vel egentlig i Lindesnes. Sandstranda også forresten, og den er ny og nesten ferdig til bruk. Badende bilister blir vel et heller sjeldent syn før om noen måneder, men klart og innbydende blir det ganske så fort. Også tidligere var det sand i bukta, men de siste årene begynte det meste å gro igjen.

— Grunnen rundt det gamle toalettanlegget begynte å sige. Samtidig var det gammelt og lite funksjonelt. Derfor valgte vi å oppgradere hele området, og i tillegg investere i nytt toalettanlegg, forklarer Dåstøl. Han styrer med vedlikehold og drift i vegvesenet, og viser til omfattende jobb ved Fasselandsvannet. Mens det gamle toalettanlegget var utstyrt med en tett tank på 9000 liter, er det nye montert med renseanlegg.

— Det blir utrolig praktisk. Tidligere måtte tanken tømmes et par ganger i uka i sommermånedene. Med renseanlegg slipper vi det, forklarer Dåstøl.

Åpnet opp

Langs rasteplassen er det nå hugget ned trær og buskas. Alt har blitt åpnere og mer innbydende, og veien inne på området er nyasfaltert. Totalt er det brukt et par millioner kroner på stedet som Mesta nå skal både drifte og vedlikeholde.

— Vi bygde dette i 1987-88, da veien ble lagt om her. Med så stor bruk av stedet var det absolutt på tide med en oppgradering. Nå skal vi også ruste opp ved Suvatne øst for Mandal, og i Lindelia har vi allerede gjort det.

Se flere bilder på fvn.no