KRISTIANSAND: I dag er det dette som venter deg som ankommer Oslo lufthavn Gardermoen fra utlandet og skal videre til Kjevik: Du må hente ut bagasjen, gå gjennom tollen, sjekke inn på nytt, og så gå gjennom sikkerhetskontrollen igjen.

— Dette oppleves som en traurig ordning for mange passasjerer og fører ofte til forsinkelser for flyselskapene, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til Fædrelandsvennen.

Taper tid og penger

Ifølge Avinor reiser årlig 59 127 passasjerer fra utlandet til Kjevik i Kristiansand via Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL). På vegne av NHO Luftfart har Transportøkonomisk institutt (TØI) regnet seg fram til at dagens løsning for gjennomreise koster de reisende fra Agder over seks millioner kroner i reisetidskostnad i året. Tallene er basert på TØIs verdsettingsstudie, der en reisetime koster en bedrift 305 kroner.

"Den tungvinte logistikken på Gardermoen betyr at passasjerer bruker minst tjue minutter mer enn om de kunne gått rett til gate", heter det i en pressemelding fra NHO Luftfart.

Vil ha nytt system

Norge er et av få land i Nord-Europa som har en hovedflyplass der reisende tvinges gjennom mellomlandingskøer. Derfor har luftfartsbransjen i en årrekke tatt til orde for å innføre såkalt One Stop Security (OSS), der passasjerer og bagasje tollklareres separat.

Prosjektleder Kjell O. Johannessen i Node-klyngen representerer Sørlands-bedrifter som en hver tid har mellom 1500 og 2000 medarbeidere på reise.

— Når reisende mister en avgang videre til Kristiansand fordi de holder på med koffertene, er det på grensen til tøysete. De ansatte reiser veldig ofte på sin egen fritid, og når de blir forsinket er det de hjemme som må betale, sier Johannessen til Fædrelandsvennen

Han har imidlertid inntrykk av at de fleste Node-pendlerne forsøker å bestille reiseruter som går rett på Kristiansand via København eller Amsterdam.

- Arbeid har stoppet opp

I ett år har et utvalg som bestod av blant andre OSL, Tollvesenet, Politiet, SAS og Norwegian, arbeidet med det nye forenklede systemet, men i følge NHO Luftfart har arbeidet nå stoppet opp i Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

Fredag før helga ble det sendt et brev til finansministeren Sigbjørn Johnsen der det bes om arbeidet som utvalget har gjort, blir videreført umiddelbart.

— Her har vi en ferdig løsning som har fungert bra Sverige, Danmark og Finland. Nå må politikerne skjære igjennom, slik at vi får dette på plass på de store flyplassene i Norge, sier Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til Fædrelandsvennen.

Kritikk fra Tollvesenet

Det nye systemet har fått kritikk av Tollvesenet. Søndag kveld ønsket ikke kontrollsjef Per Emil Wikøren i Tollregion Sør å gi noen kommentar til denne saken. Men tolldirektør Bjørn Røse uttalte til VG i fjor at han frykter at Norge blir et transittland for narkosmugling uten en tollordning som i dag, der man kontrollerer passasjerer og bagasje sammen.