KRISTIANSAND/HANSTHOLM: – Vi er meget oppmerksomme på at Victoria VI ikke er laget for å manøvrere i Hanstholm Havn. Derfor har vi stilt som betingelse at Force Technology hurtigst mulig foretar en vurdering av skipet og beskriver risikoen for problemer under anløp, og når de gjør seg gjeldende, sier havnedirektør Birgitte Juhl til Nordjyske.

Dyttet i land

Force Technology driver med blant annet sertifisering og rådgivning innen maritim teknologi.

Torsdag morgen måtte slepebåten C.B. Claudi trå til da Thy Ferries nye skip MS Victoria VI skulle legge til i Hanstholm. Vindstryken var på mellom 10 – 13 meter i sekundet. Det regnes som tilnærmet normal vindstyrke for småbyen å være.

Vitner Fædrelandsvennen har snakket med, forteller at skipperen har slitt med å manøvrere båten inn til Hanstholm helt siden den ble satt i drift på søndag.

Også Kristiansand Havn er kjent med problemene den nye fergen har.

Halv time

Da Victoria kom til havna i Kongsgård natt til fredag, tok det en halv time fra den begynte å legge til kai og fram til den første traileren kjørte ut fra ferjen.

Dette blir trolig tatt opp med det nye selskapet TF Cargo på et møte de skal ha med Kristiansand Havn neste uke.

– Vi skal ha et møte med dem på tirsdag og da vil alle tema partene ønsker å diskutere bli tatt opp, sier fungerende havnesjef Trond Sikveland.

– Hvordan ser dere på at flere av de som står bak det nye selskapet også står bak det gamle som skylder dere penger?

– Det har jeg ikke noen kommentar til. Men alle sider ved saken vil bli tatt opp på møtet, sier Sikveland.

Ledelsen i Hanstholm Havn har besluttet at det nye driftsselskapet til Thy Ferries skal få anløpe havnen, men betingelsen er altså at godkjenningsselskapet Force Technology går god for skipet.