KRISTIANSAND: Firebarnsfar Bård Tobiassen frykter at førskolelærernes administrative oppgaver gir lite tid sammen med barna.

– Ettersom det er mangel på førskolelærere, må de bruke mye tid på administrative oppgaver, møtevirksomhet og strukturering av dagene. Jeg frykter at barna får lite tid sammen med førskolelærere, sier Bård Tobiassen, far til fire barnehagebarn og leder for barnehageforeldreutvalget (BAFU) i Kristiansand kommune.

Det er lengre mellom førskolelærerne i barnehagene i de fleste kommuner i Vest-Agder i forhold til for to år siden. I 2009 hadde 41,2 prosent av de barnehageansatte i Kristiansand førskolelærerutdanning, mens andelen sank til 37,7 prosent i 2011. I Vennesla sank andelen førskolelærere fra 39,8 prosent til 35,2 prosent i samme tidsperiode. Det viser tall fra SSB.

– Det er betenkelig. Andelen førskolelærere burde heller økt i takt med antall barn. Ansatte med riktig fokus og tilnærming bidrar til å forebygge uønsket atferd som mobbing. Tydelige og trygge voksne er gode rollemodeller. Barnas hoder fylles med verdier og egenskaper fra tidlig alder, sier Tobiassen.

– Barna er fremtiden

Fædrelandsvennen skrev mandag at Kristiansand kommune i forrige barnehageår innvilget 28 dispensasjoner fra utdanningskravet for førskolelærer.

Antall assistenter har økt. I 2008 jobbet det 670 assistenter i barnehager i Kristiansand. I fjor var antallet 759. Tobiassen presiserer at det er behov for en bredde av både førskolelærere og fagarbeidere i barnehagene.

– Det er barna som danner grunnlaget for morgendagens samfunn. De er landets grunnmur, og det er viktig at barnehagene bidrar til god oppdragelse. En ny barnehagelov er kjærkommen, som gir barna rett til et godt barnehagemiljø, både fysisk og psykisk. Det skulle for øvrig bare mangle, sier Tobiassen.

– Mindre tid med barna

Hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet, Line Drange Neset, gir Tobiassen rett i at førskolelærere blir pålagt mange administrative oppgaver.

– Det har vært en markant endring i arbeidsoppgavene, ved at man gjør mer administrativt arbeid der man ikke er i direkte kontakt med barna. Det får konsekvenser for barna, som ikke får nok tid sammen med førskolelærerne, sier Neset.

Hun påpeker viktigheten av å ha god dekning av førskolelærere.

– Førskolelærerne har ansvar for å skape et trygt miljø for barnet, med lek, læring og utfordringer. Det er førskolelærerne som har ansvaret for det pedagogiske tilbudet i barnehagen, mens fagarbeidere og assistenter er med på å planlegge og gjennomføre aktivitetene. Det skal være både førskolelærere og fagarbeidere i barnehagene, sier Neset.

Fylkesmannen i Vest-Agder har nylig gått i gang med å kontrollere om barnehagene oppfyller kravet i pedagognormen, altså at det skal være tilstrekkelig pedagogisk bemanning i forhold til antall barn i barnehagene. Fylkesmannen skal kontrollere fem kommuner i året.