SOGNDAL: — Jeg ble overrasket over å høre at hjemfylket mitt Vest-Agder ikke har den store tilflyttingen jeg skryter av til venner og kjente, sier Halvor Albert Gregusson (28).

Kristiansanderen jobber i dag som næringsutvikler i Kunnskapsparken i Sogn og Fjordane, og er utdannet sivilingeniør med entreprenørskap og innovasjon som hovedfelt.

Han flyttet til Sogndal, ”mot strømmen”, sammen med kamerater etter endte studier ved NTNU, og etablerte selskapet Yast.com. Valget sto da mellom karriere i Oslo eller å starte opp noe nytt i distrikts-Norge.

Spøk ble alvor

— For meg trakk friluftsliv, skimuligheter og fjellet mer enn storbylivet; repetitive øvelser av lange arbeidsuker, harde fyllekuler og hyppige kafébesøk, sier Gregusson. Han forteller at valget om å flytte til Sogndal, et tettsted med 6000 innbyggere, nærmest begynte som en spøk.

— Men så dro vi på besøk da, og oppdaget området for alvor. Da ble spøken fort lagt død. Som fotballinteresserte snøbrettkjørere ble vi fascinert over så vel friluftsmiljøet som det boblende studentmiljøet på omkring 2000 studenter. Sogn og Fjordane er kanskje det eneste stedet du kan være sauebonde, designer i et enkeltmannsforetak og snøbrettkjører på samme tid.

Slik rekrutterer man

Som gründer har han gjort følgende observasjon:

— Et godt produkt selger seg ikke selv, sier Gregusson.

Derfor har han engasjert seg i tilflyttingsproblematikken i sitt nye hjemfylke, og utarbeidet en liste på fem steg til hvordan han mener rekruttering til et fylke utenfor storbyen bør gjøres. Og lista passer like godt i Vest-Agder som i Sogn og Fjordane, mener han.

Her er rådene hans til Vest-Agder:

Steg 1. Tilstå at vi ikke eksisterer på det mentale kartet for gjennomsnittsnordmannens fremtidsplaner.

— Mange har kanskje aldri tenkt tanken på Sørlandet. Vis tydelig at det er mulig å gjøre noe her som ikke lar seg gjøre i storbyen. Sørlandet må spille på de unike verdiene som gjør landsdelen til det den er. Jeg reiser hjem hver sommer, ikke minst på grunn av båtlivet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STRANDHOGG: Klassisk sørlandsscenario en varm vårdag i mai. FOTO: AMUND HESTSVEEN Foto: Amund Hestsveen

Steg 2. Markedsfør mot dem som har noe her å gjøre.

— La kaffedrikkerne som ønsker seg Grünerløkka og 10 000 kaffebarer få lov til å dra. Men alle som ønsker seg andre verdier i livet bør man sikte seg inn mot.

Steg 3. Legg en plan for å integrere tilflyttere inn i et sosialt miljø.

— ”Alle” kjenner noen i Oslo, ”ingen” kjenner noen i Vennesla. Skal man jobbe med dette må en plan til. Her må fylket innse at de har en jobb å gjøre, det er ikke bare bare å flytte til et nytt sted uten kontaktnett.

Steg 4. Møt de interesserte på deres egen arena.

— Det nytter ikke å sitte i Kristiansand og rope til Oslo eller andre landsdeler. Dernest må man også sikre seg at potensielle tilflyttere kommer til vår region for å se hva vi kan tilby. Her kan studentoppgaver koblet til det lokale næringslivet være en kjempesjanse til å hjelpe studenter til å bli bedre kjent med jobbmuligheter og lokalmiljøet. Jeg så sjelden rene kristiansandsbedrifter på NTNU for å rekruttere.

Steg 5: Spre ordet!

— Bruk tilflytterne for hva det er verdt. La dem være faddere, kontaktpunkter, bloggere, ambassadører eller hva som måtte passe. Den beste ambassadøren for økt tilflytning er sannsynligvis en fornøyd tilflytter.

DISKUTÉR: Hva skal til for at folk får øynene opp for Sørlandet og flytter hit?