Kristiansand: – Jeg er kjempeirritert. Egentlig skulle jeg kjørt opp i april, men den timen ble utsatt. Nå må jeg vente til september, sier Victoria Bredesen (18). Hun er én av over 200 i oppkjøringskø i Kristiansand.I september har det gått om lag seks måneder siden hun var klar for oppkjøring.

Oppgitt kjørelærer.

– Det er helt krise. Det er nesten ikke timer å få i Kristiansand. Vi må til Mandal, Evje, Arendal og Flekkefjord med elevene, sier Harald Dalen, kjørelærer ved Kardangen Trafikkskole.

Dermed får elevene, i tillegg til lang ventetid, en solid ekstraregning for å ta lappen.

– Elevene synes det er pyton. Skal de ha oppkjøring i Flekkefjord, må vi gjerne ta en ekstratur dit for å bli kjent i området. I tillegg må de betale for tiden det tar å kjøre dit til oppkjøringen. Jeg prøver å samle flere elever på samme dag, men jeg får det ikke alltid til. Ekstrakostnaden blir fort 3000-4000 kroner, sier Dalen.

Sensormangel

. Årsaken til krisen i Kristiansand er sensormangel.

– Per dags dato er sensorressursene våre svært begrenset. Vi har hatt en kombinasjon av langtidssykemeldinger og folk som har sluttet. Ved trafikkstasjonen i dag har vi over fire årsverk som ikke produserer som de skal, forteller områdeleder Terje Bekker i Statens vegvesen.

Normalt skal det være sju-åttesensorer ved trafikkstasjonen i Kristiansand. Nå er antallet halvert. Med full bemanning kan trafikkskolen ta unna 20 førerprøver per dag.

– Sist onsdag fikk de bare unna to prøver, sier kjørelærer Dalen.

– Akkurat den dagen kjenner jeg ikke til. Men situasjonen er beklagelig. Vi har lyst ut stillinger, og vi jobber med rekruttering hver dag. For tiden er det veldig vanskelig å finne folk. Vi kommer også til å kjøre på overtid på lørdagene i Kristiansand fremover, sier Bekker.

Fullt overalt.

I Arendal er det nå ventetid fram til slutten av juli. Flekkefjord har også opplevd en voldsom økning. Kampen om oppkjøringstimene er nå beinhard blant kjøreskolene.

– Ledige timer legges ut hver onsdag klokken åtte. Da er det bare å sitte klar med stoppeklokka og ringe klokka åtte, sier Dalen.

Nå blir det et nytt regime i Kristiansand.

Der timene inntil nå er fordelt etter først til mølla-prinsippet, skal de nå fordeles til kjøreskolene etter antall elever eller kjørelærere.

– Vi har fått dispensasjon til å fordele prøvene på den måten, slik at alle skolene får prøver. Vi begynner med det nå, og vil gjøre det til vi har kontroll over situasjonen, sier Bekker.