I Danmark blir det tillagt 218 prosent i avgifter på bilens fabrikkpris. I Norge plusses det på 120 prosent for en bil med to liters motor, men denne satsen stiger jo større motor og jo mer bilen veier.Det tyske forbundet for bilindustrien (VDA) har laget en statistikk som viser hvorledes EU-landene avgiftslegger en ny bil. Minst avgift er det i lilleputtstaten Luxembourg med 15 prosent, mens tyskerne slipper unna med 16 prosent — som tilsvarer landets momssats. I den andre enden av skalaen finner vi danskene med skyhøye 218 prosent. Svenskene har alltid hatt mye billigere biler enn i Norge, og i Sverige er det bare 25 prosent (momsen) som legges til prisen.En bil som veier 1000 kilo og har 1,6 liters motor, er utgangspunktet for de norske avgiftene. Men på grunn av at bilene stadig får mer sikkerhets- og komfortutstyr som gir høyere vekt, slår avgiftene hardere og hardere ut på bilprisene her i landet.- Bilene koster altfor mye. Nå har gjennomsnittsalderen på bilparken igjen passert 10 år, og det er slett ikke bra. Den burde vært ett par år lavere for at flest mulig av norske bileiere skal få holde tritt med den kontinuerlige forbedringen av bilene som skjer, sier TandbergNytt system

— Det nåværende avgiftssystemet må vi leve med fram til statsbudsjettet i 2004. Da skal vi få et nytt som er bedre tilpasset både miljø og sikkerhet, og som tar blant annet tar hensyn til at det kommer andre typer drivstoff enn dagens bensin- og dieselmotorer. Brenselcelle-teknologien har for eksempel motorer som er dobbelt så effektive som dagens.Samtidig vil bilprodusentene ta i bruk nye og sterkere materialer som reduserer bilens vekt. Dermed må vi ikke unnvære utstyr som gjør bilen sikrere og mer komfortabel. Slike ting driver vekten opp med 90 kilo på en ganske alminnelig bil. Bare et soltak veier 20 kilo, sentrallås 12 kilo, kollisjonsputer 11 kilo og lyktepussere 6 kilo, forklarer Tandberg.