KRISTIANSAND: — Jo da, vi er kommet inn på toppen av en konjunkturbølge. Og vi skal bidra til at den forlenges, lyder det ubeskjedent fra Tom O. Kleppestø.Han og Høyskoleforlaget AS i Kristiansand er hoveddrivkreftene bak et nytt tidsskrift som er i handelen i disse dager, og som sikter seg inn mot en litt trang nisje i det samme hovedmarkedet som «Kapital», «Økonomisk Rapport» og beslektede blader jobber på. «Gr»nder», heter det, med store bokstaver. Under på forsiden står det «Magasin for nyskapning, vekst og kapital» med mindre bokstaver.Fædrelandsvennen omtalte prosjektet i august i fjor. Da var det blitt jobbet med et år allerede.- Siden i fjor høst er det kommet til syne en voldsom interesse for nyskapning. Organisasjoner som først holdt oss på en armlengdes avstand, har trykket oss til sitt bryst, forteller en entusiastisk siviløkonom Kleppestø på «Laura's Coffee Bar» på Torvet i Kristiansand. Laura Capeanos gr»nderprosjekt er hovedoppslaget i første utgave av bladet. Ellers inneholder de 100 sidene blant annet et intervju med statsrådene Lars Sponheim og Jon Lilletun sammen - de insisterte på det, forteller Kleppestø - pluss en artikkel om ikke ukjente Terje Mikalsen. Han tente til de grader på idéen at han kjøpte 25 prosent av aksjene i utgiverselskapet - til markant overkurs. Heretter skal han ha sin egen spalte. Det samme skal Statens Veiledningskontor for Oppfinnere, SVO.I tillegg er det annonser.- Alle ønsker å se bladet før de bestemmer seg for å annonsere. Da blir det ikke lett å få reklame i første utgave, fastslår Tom O. Kleppestø. Men på tross av dilemmaet ble det 100.000 kroner i annonseinntekter. Noen betalte full pris, andre fikk rabatt, unntaksvis og av spesielle grunner ble prisen satt til null.- Håper det skal gå lettere heretter. Men utfordringen blir selvfølgelig å følge førsteutgaven skikkelig opp, sier Kleppestø. Planen er å gi ut fire nummer hvert år. Det neste skal særlig handle om finansiering, i førsteutgaven er det tatt et bevisst valg om ikke å skrive om Internett. Det kommer siden..