LILLESAND: — Vi skal tredoble omsetningen av dagligvarer. Nå har vi 1800 forskjellige dagligvarer i hyllene, mot 600 tidligere. Dagligvarer blir bare mer og mer viktig for oss som driver bensinstasjon, sier bensinstasjonseier Brit Nørsett.- Nye biler har i dag serviceavtaler med forhandlerne, og oljen er så god at oljeskiftene blir færre. Før hadde vi en mann i hallen på full tid. Nå er ikke det mulig. Serviceoppdragene er for få og etterspørselen etter bilrekvisita er liten. Dessuten tjener vi ikke mer enn 30 øre literen på bensinen. Vi må selge matvarer, legger Nørsett til.Først i landet

Hennes mann Anstein var først i landet med dagligvarer i reol på bensinstasjonen. Han fikk ideen etter en studietur i Sverige.- Det var i 1983. Jeg ringte Asko, men de ville ikke levere varer til meg. Køff tok utfordringen på strak arm. Men folk ristet litt på hodet av oss. Egentlig er vi nå bare på vei tilbake til den lille landhandelen med bensinpumpe på utsiden, sier Anstein Nørsett, som ikke tror bensinstasjoner kan overleve uten salg av dagligvarer i fremtiden.Lillesands Handelsstands Forenings formann, Sigmund A. Torjesen, mener dagligvarebransjen ikke har grunn til å klage over at bensinstasjoner nå får mer og mer matvarer i hyllene.- Dagligvarebransjen har selv vært eksponent for bransjeblanding ved å begynne å selge olje, griller, spylevæske, kjøtt, fisk og film - for bare å nevne noe. Vi har vel ingen rene kolonialbutikker igjen. Jeg vil bli mer bekymret hvis bensinstasjonene begynner å selge sportsutstyr og andre varer som hører til i spesialbutikker. Vi har fortsatt behov for spesialbutikker, mener Torjesen, som mener utviklingen på bensinstasjonene er naturlig og også et resultat av Brustad-vedtaket.Passe stor

Statoil plukket ut Nørsetts stasjon i Lillesand til Sørlandets første ICA-konsept fordi stasjonen er passe stor, har nattåpent og god erfaring med dagligvaresalg. Statoil-stasjonen i Lillesand blir den første ICA-stasjonen mellom Stavanger og Drammen. Den første forsøksstasjonen kom i Lørenskog for ett år siden.- I løpet av året regner vi med å ha cirka 40 stasjoner med ICA Express i Norge. Erfaringene fra våre første stasjoner med denne butikkløsningen er svært gode. Statoil Detaljhandel tar sikte på å ha til sammen cirka 500 stasjoner med ICA-butikker i Norge, Sverige og Danmark, forteller administrerende direktør Jacob Schram til Fædrelandsvennen.Til siste kvadratmeter

Når Brit Nørsett i dag åpner butikken på bensinstasjonen, er lokalet utnyttet til siste kvadratmeter. Ifølge Brustadbu-vedtaket får bensinstasjoner dispensasjon fra åpningsvedtektene hvis butikken ikke er større enn 150 kvadratmeter. Da kan stasjonen holde åpent døgnet rundt hele året, med dagligvarer. For rene dagligvarebutikker er grensen 100 kvadratmeter.- Vår butikk er 148,7 kvadratmeter stor. Stort nærmere grensen på 150 går det ikke an å komme, mener Nørsett, og legger til at den største fordelen for kunden er at prisene faller ned på vanlig dagligvarenivå.