MANDAL: Slik kan Mandal bli i 2015 dersom tilfeldigheter og fritt frem-politikk får styre utviklingen: Sanden er superpopulær. Gratis parkeringsplasser, grei adkomst og mange kunder til eksisterende dagligvarebutikk og treningsstudio gjør at det er stor rift om tomtene. Næringsdrivende rømmer Øvrebyen og bykjernen til fordel for Sanden.Det er stille og stusselig i de tidligere livlige handlegatene i sentrum. Butikker står tomme og eiendomsprisene er på bunn i spøkelsesbyen. Torvhandlerne følger trenden og tar med seg bodene sine til Sanden. Samarbeidsproblemene de ulike bydelene imellom er de samme som på begynnelsen av 90-tallet. Ingen klarer å enes om noe. Også serveringsstedene sliter. Sentrum er ikke hva det en gang var.Politikere og administrasjon gjør lite for å endre dette. Oppfatningen er at byen bør få utvikle seg «naturlig». Det meste tillates og saksbehandlingen er enkel.Men det er kanskje et plaster på såret at byen har lykkes i å få kulturhus på Essotomta med to kinosaler og galleri.Reiseliv

Resielivet gikk glipp av en godbit da Sanden ble forretningsområde. De som hadde planer om å satse på helårsturisme her, sitter med skjegget i postkassa. Det gamle sentrum er utarmet og er ikke lenger interessant for turistene. Turistene kjeder seg og reiselivsnæringen sliter for å finne nye attraksjoner.I denne utgaven av fremtidens Mandal, er Sava bevart, og det er bygget restaurant og uteservering rundt. Langs elva og promenaden er det frodige parker.Mens næringshagen i dag henger i en tynn tråd, ser man her for seg at den er et kraftsenter som har gitt mange nye etableringer.Furulunden som parkeringsplass

Utbyggingen på Sanden gir en enorm trafikkøkning. I Nygata, Bryggegata og i Fr. Nansensvei er trafikken nær tredoblet fra år 2000. Bomiljøet på Sanden er derfor langt fra bra. I Furulunden forstyrres turgåere av trafikkstøy. Mange mener skogen bør vike til fordel for parkeringsplasser.Store trailere og varebiler dundrer gjennom bygatene på vei mot det nye handelsområdet. Kommunen forsøker å få folk til å sykle, gå eller reise kollektivt, men siden Sanden ligger mye lenger fra boligområdene enn gamle sentrum, gir de fleste blaffen og tar bilen.Industrien

For lettere industri og tjenesteytende næringer er sitiasjonen omtrent som for varehandelen: Sanden blomstrer, men det går tilsvarende treigt i Øvrebyen og sentrum. Industrien som lå på Sanden solgte unna tomtene for god pris, og ble tilbudt gode tomter andre steder fra kommunen der det er bedre tilrettelagt for industri.På Malmø krangler industrien med folk i boligområdene. Naboforholdet er elendig. Flere av de store industribedriftene er usikre på fremtiden og venter på at kommunen skal komme i gang med de nye næringsområdende langt E-39.Både Gismerøya og Jåbekk er omtrent utbygget. Gismerøya har i tillegg blitt et anerkjent kompetansesenter for hurtigbåtporduksjon.Boligbygging

Noen har vært heldige og sikret seg lekre tomter langs elva på Sanden. På nedre Malmø er det også bygget leiligheter i 2. etasje av enkelte av de gamle industribyggene. Til sammen er det 300 nye leiligheter i og rundt sentrum, noe som gir sentrum et sårt tiltrengt anstrøk av liv og røre på kveldstid. Mandal har til en viss grad blitt en soveby som en del av Agderbyen.