Skjerpede promillelover og langt flere fartskontroller enn før vil møte norske bilister på ferietur på sørligere veier. Reaksjonen er dessuten strengere, spesielt for fartsovertredelser og brudd på promillebestemmelse. Da vanker det straff og bøter som virkelig svir — også etter norske forhold.Spesielt i Italia kan politiet tråkke kraftig til, noe en tysk turist fikk erfare da han kjørte på god italiensk autostrada med fartsgrense på 130 kilometer. Mannen ble knepet i 171 kilometer i timen og feriekassa fikk et stygt innhogg. 10.000 kroner kostet denne forseelsen.Ikke alle kan punge ut med en slik sum, og da er det ingen nåde. Politiet beslaglegger bilen og du må ta toget eller finne en annen måte å komme deg hjem på.Den som mener seg uskyldig straffet kan riktignok henvise til den italienske veitrafikkloven Codice della Strada. Ifølge denne loven kan man betale halvparten av boten som kausjon, men i praksis blir førerkortet ditt inndratt i stedet. Er du så uheldig at du ikke har dette medbrakt, blir i alle fall bilen stående igjen som pant til boten er betalt.Tøffe sveitsere

Sveitsisk politi er på sin side beryktet for sin inngrodde motvilje mot bilister som kommer med radarvarsler i bilen for å unngå fartskontroller på landets gode veier. Rundt grensene er politiet på intens jakt etter slikt utstyr. Det blir inndratt på stedet og på toppen vanker det en bot på 2000 kroner for å ha radarvarsler med seg.Promillekontroller er mye hyppigere enn ellers, og selv i «vinland» som Frankrike og Spania er nå promillegrensene skjerpet og er på 0,5. Tidligere var det gjerne slik i Frankrike at vin til maten ikke ble regnet som alkohol. Når politiet stoppet for kontroller var det brennevinsinntaket de spurte om og ikke om du hadde nytt vin. Ikke slik nå lenger. Promillegrensene håndheves bestemt, og i Frankrike er høyeste bøtesats for promillekjøring på hele 35.000 kroner.Også tyskerne slår nå mye hardere ned på dette uvesenet. Med 0,5 promille i blodet vanker det 800 kroner i bot fra i sommer av, mens tyske borgere i tillegg får en måneds inndragning av førerkortet. Trafikanter som blir tatt med 1,1 i promille uten å ha forårsaket trafikkuhell, risikerer ett års fengsel. Selv med bare 0,3 promille kan man bli straffeforfulgt i Tyskland, hvis man har gjort en liten feil i trafikken. I tysk trafikk setter årlig 950 promillekjørere livet til.- Jeg er overbevist om at våre nye bestemmelser gir trafikantene et kraftig signal om hvor farlig det er å kjøre under innflytelse av alkohol, sier den tyske trafikkministeren i en kommentar til sommerens innskjerpelse.Hengt ut

I Estland går politiet noe annerledes til verks. Der blir fartssyndere og promillekjørere hengt ut til offentlig beskuelse på internett. Sidene med disse menneskene skal visstnok være populære objekter blant nettsurferne.Bruk av håndholdt mobiltelefon for sjåfører er også noe som det blir slått ned på rundt om i Europa. Spesielt i Hellas koster det å forsynde seg mot denne bestemmelse. 1200 kroner er boten, den er på 700 kroner i Spania. Våre danske naboer nøyer seg med 300 kroner og tyskerne krever cirka 240 kroner (60 DM) for sjåfører som bryter denne bestemmelsen.Brannslukking og kondomer

Trafikkbestemmelsene varierer fra land til land. I Polen og Hviterussland må du ha med brannslukkingsapparat i bilen, ellers slipper du ikke over grensen hvis du stoppes i kontroll. Med det hviterussiske politiet er trolig alene i hele verden om å forlange at turistene har med seg kondomer. Tre stykker er kravet! Det nytter ikke å ta opp noen diskusjon på hviterussiske politimenn om noe som helst. Deres ord er loven på stedet. Basta!Ovenstående er naturligvis ikke ment å ta lysten fra noen til å kjøre en tur i Europa, slett ikke. For husk: Veiene i de fleste andre land er gjennomgående mye bedre enn de norske, bensin og diesel koster i det store og hele mindre og loven må jo følges uansett hvor vi ferdes.