Øystein Lindberg, vakthavende operatør i NCC, og politiets innsatsleder Stig Vang ved bommen ved Oddernestunnelen. Politiet dirigerte bilistene mot rundkjøringen ovenfor tunnelen, mens bommen stengte veien. Foto: Tormod Flem Vegge
Øystein Lindberg (til venstre), vakthavende operatør i NCC, kontrollerer SOS-boksen som utløste alarmen hos Vegtrafikksentralen torsdag, etter at en mann åpnet den opp. Mannen ble fjernet fra tunnelen av politiet. Foto: Tormod Flem Vegge
Her er bommen akkurat åpnet, etter at en elektriker fra Otera styrte den manuelt fra en kontrollboks. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Jeg vet ikke hva som var årsaken til feilen, sier Kim Josvanger, elektriker i Otera.

Han har nettopp vridd rundt en spesialnøkkel i kontrollpanelet som styrer bommen i østgående retning i Oddernestunnelen, og dermed er bommen åpen igjen.

Mann åpnet SOS-boks

Klokken 19.06 gikk alarmen hos Vegtrafikksentralen i Porsgrunn, etter at en mann hadde åpnet ei dør i en SOS-boks i Oddernestunnelen, som inneholdt brannslukningsapparater og en nødtelefon.

— Vi stengte tunnelen i østgående retning ved hjelp av bommen, fordi mannen spaserte rundt i tunnelen, forteller Roger Evensen, trafikkoperatør ved Vegtrafikksentralen.Han sier at politiet hadde tatt hånd om mannen klokken 19.12. ## Feil med bommen

Deretter ble tunnelen åpnet. Det var i hvert fall det operatørene på Vegtrafikksentralen trodde.

— Rundt klokken 19.30 fikk vi beskjed via politiet om at bommen ikke hadde gått opp igjen, opplyser Evensen.

Det viste seg at en teknisk feil medførte at bommen ikke gikk opp. Dermed ble elektrovakta hos Otera tilkalt, mens politiet sto på utsiden, foran bommen med blålys, for å sørge for at bilistene ikke kjørte i bommen.

Øystein Lindberg (til venstre), vakthavende operatør i NCC, kontrollerer SOS-boksen som utløste alarmen hos Vegtrafikksentralen torsdag, etter at en mann åpnet den opp. Mannen ble fjernet fra tunnelen av politiet. Foto: Tormod Flem Vegge

Bilistene ble i stedet dirigert ut mot rundkjøringen til høyre ovenfor tunnelen.

— Vi ringte et vaktnummer, da vi fikk beskjed om at bommen ikke gikk opp, sier Evensen.

Først klokken 20.28 var bommen åpen, ifølge Vegtrafikksentralen, etter at elektrikeren hadde åpnet den manuelt via en kontrollboks.

Elektrovakt i Arendal

- Hvorfor tok det så lang tid før elektrovakta dukket opp, Evensen?

— Det handler nok om at vakta dekker et visst geografisk område. Responstiden avhenger av hvor vakta befinner seg, påpeker trafikkoperatøren.

Her er bommen akkurat åpnet, etter at en elektriker fra Otera styrte den manuelt fra en kontrollboks. Foto: Tormod Flem Vegge

Kim Josvang, elektriker fra Otera, kan opplyse om at han befant seg i Arendal da han ble tilkalt for å åpne bommen ved Oddernestunnelen manuelt. — Hva om feilen hadde oppstått i rushtida på en hverdag?

— Da hadde det blitt mer trøbbel, sier Josvang.

På stedet etter fire-fem minutter

Også vaktoperatør Øystein Lindberg fra NCC ble tilkalt for å kontrollere SOS-boksen ved Oddernestunnelen. Siden han var i Kristiansand, tok det kun fire-fem minutter før han var på stedet etter at han ble tilkalt.

NCC har imidlertid ikke verktøy for å åpne bommen manuelt.

— Jeg har dekningsområde fra Mandal i vest til Grimstad i Øst, så jeg kunne i prinsippet vært på et av disse stedene da han ble tilkalt, påpeker Lindberg.

Trafikkaos 7. mars

7. mars i år gikk bommene i både Banheitunnelen og Oddernestunnelen ned i rushtida, i vestgående retning, etter at en alarm ble uløst i Baneheitunnelen. E 18 ble stengt i én time, på grunn av at en bom i Oddernestunnelen ikke gikk opp igjen. Feilen skapte trafikkaos gjennom Kristiansand.