BERGEN: 22-åringen fra Bergen står bak bloggenCath in the Cityog har i overkant av 20.000 unike besøkende i uken. Hun synes det er trist at ungdom utsettes for motepress.

— Motepresset som har vært veldig aktuelt den siste tiden syns jeg rett og slett er veldig synd. Jeg har tidligere blogget om hvor sykt jeg syns det er å gå på gaten, og se at minst annenhver person har på seg jakke til 8000 kroner. Det er jo galskap!, sier Cathrine Heienberg.

Kjøpepress

Hun sier at hun ikke merker noe særlig til motepress i sin omgangskrets, men tror det er annerledes med de yngre som gjerne er litt mer usikre.

— Det å kjøpe seg jakken «alle» har blir en rask måte å utvise status på, selv om det går kraftig på bekostning av egen, eller gjerne foreldrenes, lommebok. Man er kanskje ikke helt sikker på sin egen identitet, så man kjøper en svindyr jakke og lar den gjøre susen, så verden kan se at man er kul, oppdatert og har råd. sier hun.

Når det gjelder kjøpepress tror hun også det merkes mer hos de yngre. Hun forteller at hun selv husker at hun på ungdomsskolen tok av konfirmasjonspengene sine for å kunne kjøpe ett hvitt og ett svart belte fra Tiger of Sweden, det med et stort tigerhode som beltespenne.

— Jeg følte jeg måtte, alle andre gikk jo med det, selv om jeg egentlig ikke syntes de var noe fine. I dag er det heller slik at jeg unngår å kjøpe det alle andre går med, og det tror jeg gjelder veldig mange. Når man blir eldre og mer sikker på seg selv, blir man også mer sikker på egen stil.

- Opinionsledere for klesbransjen

Heienberg mener det største motepresset kommer fra ungdommen selv fordi det er dem man relaterer seg mest til.

— Det er i hvert fall slik det har vært etter mine egne erfaringer. Men hvis man følger en moteblogg daglig er det mange som føler de blir så godt kjent med bloggeren at de nærmest ser på henne som en venninne, og da tror jeg man kan la seg påvirke i enda større grad.

— For ivrige blogglesere blir vi jo nesten som opinionsledere for klesbransjen, og er med på å forme hva de har lyst til å kjøpe.

Selv er hun veldig bevisst på sin egen makt og påvirkningskraft som moteblogger.

— Jeg er veldig bevisst på det. Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg blogger et veldig dyrt antrekk, for jeg vet at det kan være uoppnåelig for mange. Jeg syns det er tusen ganger gøyere å blogge et kult antrekk fra H&M som de fleste kan ha råd til, enn et fancy antrekk til tusenvis av kroner. Jeg vil vise at man kan kle seg pent til en fornuftig pris, og akkurat det får jeg positive tilbakemeldinger på nesten daglig.

- Kjedelig med trender

Heienberg sier hun er moteblogger fordi hun syns det er gøy å drive bloggen. Hun forteller at hun også får utløp for det kreative og at bloggen gir henne mange spennende muligheter som moteblogger og at hun knytter verdifulle kontakter.

— Selv om bloggen min er en moteblogg, skriver jeg veldig lite om trender og slikt. Jeg er rett og slett ikke oppdatert på det og det interesserer meg ikke så mye. Jeg syns det er mye gøyere å sette sammen budsjettvennlige antrekk og leke med forskjellige stiler og uttrykk, enn å fokusere på hva som er inn eller ut i moteverden. Jeg syns generelt trender er ganske kjedelig og unngår å skrive om det, det er jo ikke noe gøy når alle går rundt i det samme.

Men hun sier at hun er bevisst på det hun legger ut på bloggen sin.

— Jeg er bevisst, men samtidig har jeg aldri vært typen som provoserer for å få lesere og slikt. Hvis jeg er usikker på om noe bør publiseres eller ikke, legger jeg det ikke ut. Jeg tenker også på fremtidige arbeidsgivere, jeg vil jo selvsagt bli tatt seriøst. Festbilder, lettkledde bilder, provoserende tekster og slikt holder jeg meg helt unna, selv om det er en rask måte å få flere lesere på.

Sier nei til gratisprodukter

Cathrine Heienberg har en av Norges mest leste blogger og lever i dag av bloggen sin. Hun forteller at hun får forespørsler om gratisprodukter flere ganger daglig, man at hun takker nei til nesten alt.

— Det er jo mange som ikke mailer meg først, og sender av gårde massevis av sminke- og hårprodukter, og forventer at dette skal promoteres på bloggen. Jeg syns ikke noe om det. Jeg foretrekker å kjøpe slike ting selv, eller eventuelt ha avtalt på forhånd hva som skal sendes. Og vises det på bloggen blir innlegget merket som annonse, sier hun og legger til:

— Alle klærne jeg viser frem på bloggen har jeg betalt full pris for selv.