Andrzej Boniukiewicz fikk sin hittil gjeveste medalje for dette flyet, en fransk Bleriot XI - 2. Foto: Lars Hollerud
En østerriksk Albatross var også blant flyene som ble premiert i Malmø. Foto: Lars Hollerud
Modell av Norman Thompson, flybåten som første gang fløy mellom Oslo og Stockholm i 1918. Foto: Lars Hollerud
Avdeling for flylakkering. Foto: Lars Hollerud
Modellflybyggeren bygger så likt originalen som mulig, selv i cockpit. Foto: Lars Hollerud
Andrzej Boniukiewicz driver storstilt flyproduksjon fra loftet nord for Ålefjær. Foto: Lars Hollerud
Dette modellflyet ble kåret til det aller beste i årets åpne svenske mesterskap. Foto: Lars Hollerud
Noen få av flyene som skapes på Ålefjær. Foto: Lars Hollerud
Nå begynner også premieskapet å bli fullt. Foto: Lars Hollerud

KRISTIANSAND: — Jeg prøver ikke bare å gjenskape fly i miniformat, men også historien bak, sier polakken som sammen med kona flyktet fra hjemlandet i 1982. Den historien kommer vi tilbake til.

Først litt om den ferske historien, den som stammer fra Svensk Mästerskap i Modellbygge, som i år gikk av stabelen i Malmø.

Derfra kom Andrzej Boniukiewicz hjem med sju premier, hvorav gullmedaljen for beste fly henger aller høyest.

Tryggve Gran

Vinnermodellen er en minikopi av Bleriot XI - 2, altså flyet Tryggve Gran brukte da han som den aller første fløy over Nordsjøen i 1914, Fire timer og 18 minutter brukte han på ferden, fra Skottland til Jæren. Boniukiewicz brukte omtrent 100 timer på å kopiere flyet.

— Jeg hadde med 14 fly til Sverige og kom hjem med sju premier. Klart jeg er fornøyd, sier mesteren fra årets svenske mesterskap.

- Hvor mange deltok i Sverige?

— Det vet jeg ikke. Men 4-500 modeller var stilt ut.

Sier Andrzej Boniukiewicz , som har omtrent 100 fly utstilt hjemme, og som har størst interesse av å lage små fly fra andre verdenskrig.

Han lager dem på loftet i murhuset han selv bygde i granskogen på Bjelle, omtrent midtveis mellom Ålefjær og Erkleiv.

Måtte flykte

- Hvordan havnet du i Kristiansand?

— Ved en tilfeldighet. I hjembyen Opole, sørvest i Polen, var kona og jeg aktive i fagforeningen Solidaritet.

I 1982 begynte det å bli hett under beina.

— Politiet foretok stadig hyppigere razziaer. En dag fikk jeg et byggesett i posten fra en amerikansk kollega. Skjult i flykroppen lå en lapp med liten skrift med anbefaling om å flykte. Vi rakk å komme oss over til daværende Tsjekkoslovakia dagen før grenseposten ble stengt. Derfra dro vi til Østerrike og en flyktningleir drevet av FN. Der møtte vi en norsk lege som anbefalte sitt hjemland. Vi endte opp i Vågsbygd og fikk gode venner, sier Andrzej Boniukiewicz, en sivilingeniør som jobbet for NRC, Mobil og Statoil før han ble uførepensjonert.

Men som flybygger er han fortsatt aktiv. I skuffer og skap venter fortsatt flere hundre byggesett på å bli satt sammen.