KRISTIANSAND: — Jo før jo heller. En kommunesammenslåing kommer til å tvinge seg fram, sier Gitmark.

Han har fulgt debatten som har fulgt i kjølvannet av hjertesukket til Kristiansands varaordfører, Jørgen Kristiansen (KrF). Kristiansen mener kommunen er for liten til å nå opp når statlige midler skal deles ut.

— Det er et hav av argumenter for kommunesammenslåing. Blant annet større overføringer, økt politisk innflytelse og større fagmiljøer innen rus og psykiatri.

For mange rådhus

  • Jo før jo heller. En kommunesammenslåing kommer til å tvinge seg fram

PÅ HØY TID: Peter Gitmark (H), mener en kommunesammenslåing mellom Kristiansand og nabokommuner vil gi en umiddelbar gevinst. Foto: ARKIVFOTO

I tillegg mener jeg at det å ha et rådhus på hvert eneste tettsted er gammelt. Det reflekterer en tid med telefaks og brev. Det er nesten ikke en sjel som stikker innom rådhuset for å bli betjent lenger. Heldigvis, sier Gitmark.— Vennesla-ordfører Torhild Bransdal mener Kristiansand bare tyr til nabokommunene når det gagner Kristiansand. Hva tenker du om det?

— Det ble begått en stor feil da Kristiansand bastant avslo en innføring av rushtidsavgift uten å diskutere det med sine venner i Knutepunkt Sør. Samtidig må jeg si at jeg undrer meg over den steile holdningen som enkeltpolitikere med Bransdal i spissen står for. Man må ikke sette egne posisjoner foran kommunens beste. Jeg tenker at Bransdal må gå i bresjen for å finne ut hvordan hun kan gi innbyggere i Vennesla best mulige tjenester. Det er ikke gitt at dagens kommuneinndeling evner det, sier Gitmark.

Feil fokus

Mens Gitmark hilser en kommunesammenslåing velkommen med åpne armer, er tonen en ganske annen hos en annen av stortingsrepresentantene fra Kristiansand.

FEIL FOKUS: Alf Holmelid (SV) synes det virker som om Kristiansands politiske ledelse forsøker å finne unnskyldninger for at de ikke får til det de ønsker. Foto: ARKIVFOTO

— Jeg kan ikke se at et bestemt antall innbyggere er avgjørende for hva slags bevilgninger en by får fra myndighetene. Det handler mer om hva Kristiansand har signalisert inn til myndighetene. Det virker som om de som styrer byen prøver å lete etter en unnskyldning for at de ikke får til det de ønsker, sier Alf Holmelid (SV).- Men kommunaldepartementet har definert at en storby har minst 100.000 innbyggere?

— Det er riktig, men jeg mener Kristiansand gjør seg selv en bjørnetjeneste dersom kommunen ensidig velger å forholde seg til et tall fra kommunefinansieringsproposisjonen. Kristiansand har mottatt storbymidler til kollektivtransport gjennom belønningsmidlene selv om kommunen ikke har 100.000 innbyggere. Når Kristiansen klager over at Kristiansand ikke når opp i Nasjonal Transportplan (NTP) må man spørre seg hvordan Sørlandet har posisjonert seg. Man har valgt å satse på E39 og E18, sier Holmelid.

Arroganse

MER YDMYKHET: Kari Henriksen (Ap) mener et initiativ til en kommunesammenslåing må komme fra nabokommunene til Kristiansand. Foto: ARKIVFOTO

Stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) mener større regioner er en naturlig utvikling. Hun mener det vil være naturlig at kommunene i Knutepunkt Sør etter hvert smelter sammen.— Det som er avgjørende er at de mindre kommunene rundt Kristiansand ønsker en sammenslåing. Kristiansand har oppført seg arrogant i forhold til nabokommunene, blant annet når det gjelder håndteringen av rushtidsavgiften. Dersom Kristiansand skal innta posisjonen som "storebror", må kommunens politiske ledelse innta en lyttende holdning.

Henriksen mener Kristiansand må vise interesse for andre forhold enn det som bare gangner byen.

— Det var en god prosess både når det gjaldt kommunesammenslåing og fylkessammenslåing under daværende ordfører Jan Oddvar Skisland. Jeg tror en sammenslåing vil tvinge seg fram når kommunene ser hvor mye de faktisk samarbeider om, men da må som sagt det borgerlige styret i Kristiansand være mer ydmyke for å få aksept fra nabokommunene, sier Henriksen.