NY BÅT:Aase Group i Lillesand og TR Båt i Grimstad har bygget en ny båt sammen, Stealth Cat 10, en speedbåt av aluminium. - Dette er for dem som er trenger god fart og er avhengig av gode sjøegenskaper. Du kan laste den med to tonn, og fortsatt kjøre 60 knop, sier Roar Brekke som har bygget båten. Foto: Reidar Kollstad
BADEKARER: En flytende, vedfyrt badestamp kjørte rundt i gjestehavna i Grimstad under båtmessen. Foto: Reidar Kollstad
INTERESSERTE: Viksund (t.h.) og Ingmann Gjeruldsen i Joda hadde interessenter på båtmessen. Gjeruldsen har brukt vinteren på å bygge denne Joda 290-en, som han bygd 109 av fra før. - Været er vår største konkurrent. Etter flere dårlige sommere reiser så mange til syden i stedet for å kjøpe båt, sier båtveteranen. Foto: Reidar Kollstad
NYE EIERE: Jan Petter Zonneveld i Agder Boat har overtatt de populære Scand-båtene fra konkursrammede Scand Boats. Foto: Reidar Kollstad
STYREHUS: De såkalte pilothusbåtene er blitt svært populære. Joda har laget en modell på et skrog fra en cabincruiser. Foto: Reidar Kollstad
HÅNDVERK: Dolvik 22, en håndlaget norsk trebåt var et blikkfang blant mange glassfiberbåter på båtmessen. Foto: Reidar Kollstad
SKJEKTE: Skager-sjektene er gode for solskinnsdager, men er kjent for også å tåle tøft vær. Foto: Reidar Kollstad
FRA FREDRIKSTAD: Bjørn Vetlesen viser frem Cormate Sportmate 27 er en sporty skjærgårdsjeep, designet av Egil Ranvig, mannen bak de kjente Hydralift-båtene. Foto: Reidar Kollstad
EN I ÅRET: Skipsingeniør og båtbygger Steinar Lund lager tresjekter med plastskrog på Sandøya utenfor Tvedestrand. - Om de er populære? Vanskelig å si når du bare lager en eller to i året. Men denne skulle jeg gjerne fått solgt, så jeg får råd til å begynne på en ny, sier innehaveren av Sandøya Båtbyggeri. Foto: Reidar Kollstad
TRIVES INNE: Vestlendingene har lenge vært kjent for å bygge båter der man kan stå inne og kjøre. Denne trenden brer om seg, og Askeladden har flere modeller. Foto: Reidar Kollstad
ET SMYKKE: Få blir nok fornærmet over å høre at Eikely Båtbyggeri på Fevik stilte med noen av de mest estetiske båtene. Foto: Reidar Kollstad
SOMMERPAUSE: Ole Paus har kjøpt denne Scand 3500 Atlantic fra Agder Boat i Arendal, etter å ha bytten inn en eldre og litt mindre Scand. Foto: Reidar Kollstad
STADIG POPULÆR: Polar har forlengst flagget ut produksjonen fra Arendal og Grimstad via Skien til Polen. Men de selger stadig mange nye av de 40 år gamle modellene Polar 20 og Polar 22. Foto: Reidar Kollstad
FOLK OG BÅTER: Utstillere og arrangører var fornøyd med besøket første dag av Sørlandets Flytende Båtmesse i Grimstad. Foto: Reidar Kollstad
BESTSELGERE: Anders Topland ved Grimstad Bådsenter tror Ibizas nye 20 fots båter kan bli deres nye salgssuksesser. - Endelig ville de bygge en båt vi kan selge mange av, sier Topland. Foto: Reidar Kollstad
LETT: Sondre Hansen ved Kristiansand Bådsenter viser frem Busters nyhet. Aluminiumsbåtene er lettere i vekt og lettere å vedlikeholde enn glassfiberbåter. - Nå har de også fått bedre finnish, sier Hansen om de finske båtene. Foto: Reidar Kollstad

GRIMSTAD: — Båten har vært på forsiden av alle store båtmagasiner i Europa, og den har vunnet de gjeveste prisene. Det er stas, men vi trenger da også den oppmerksomheten vi kan få, sier Thomas Aalrud. Han snakker om Marex 320 Aft Cab, båten Fædrelandsvennen fulgte under produksjonen i fjor og var med på sjøsettingen av. 15 solgte er bra, men de håpet på enda flere da de lanserte båten.

Godt besøk

— Hadde det vært for seks-sju år siden, så hadde vi solgt dobbelt så mange, sier Thomas Aalrud, en av eierne av Marex på Haslatangen i Grimstad.

Han stiller ut båten på Sørlandets Flytende Båtmesse som denne helgen blir arrangert for første gang av Grimstad Turn og Idrettsforening. Flere enn 80 båter er utstilt i og rundt gjestehavna. Marexen er blant de gjevere og dyrere båtene. Utstillerne vi snakket med var godt fornøyd med besøket i gråværet første messedag.

Thomas Aalrud sier at de hadde stor suksess med storesøsteren til deres 320 Aft Cabin, og at de er overrasket over at 32-foteren også skulle få så mye oppmerksomhet. "European Boat of the year" og "European Powerboat of the year" er to prestisjefylte priser som er tildelt nyvinningen. Den fikk i tillegg tittelen "Årets Båt" på messen Sjøen for alle. "Familiebåten er gjenskap", lød dommen fra Båtmagasinets test.

— Med en pris rett over 2 millioner kroner er det flere som har råd til denne, sier han. Aalrud sier at de får gode tilbakemeldinger på hvor romslig båten er til å være 32 fot. Han er likevel nøktern i forhold til salgstallene.

— Det er fortsatt tøffe tider, sier han.

Andre utstillere er også nøkterne, selv om flere melder om oppgang. En rekke produsenter har lagt ned, gått konkurs eller flagget ut. De tidligere gigantene Windy og Nidelv lager ikke lenger båter i Norge.

Ferieparadiset til Paus

Scand Boats gikk konkurs i fjor, men de populære modellene ble hentet opp av Jan Petter Zonneveld i Agder Boat. Han bygger nå Scand og Agder i Nidelvs gamle lokaler i Arendal.

— Ingenting er i så stor skala som det var, men vi lager det vi har kapasitet til, sier han. Til nå i år har de produsert ni cabincruisere. En av dem er en Scand 3500 Atlantic som er bygget for Ole Paus.

— Dette er en båt med virkelig comfort. Den er stabil som et skip, og har voldsomt god innvendig plass, sier Zonneveld, og viser visesangerens nye ferieparadis med både akterkabin, en stor "stue" i midten og en liten kabin i baugen.

Lokale nyheter

Selv om den lokale båtbransjen er skadeskutt, kommer det stadig opp nye modeller. Ibiza stilte med to nye 20 fots båter på båtutstillingen.

— Jeg har mast på Helge Duus på Ibiza i flere år. Jeg vil ha en båt vi kan selge mange av. Det har vi fått nå, sier Anders Topland ved Grimstad Bådsenter. De to modellene koster snaut 380.000 kroner, og kan bli årets salgsvinner ifølge Topland.