BYKLE: I 27 år har de hvite vognene til City Train vært et fast innslag i Kristiansands gater sommertid. Nå vil selskapet utvide til vintersportsstedet helt øverst i Setesdal.

Etter mønster fra fjellbyer i Sveits vil City Train kjøre tog mellom alpinbakken og Hovden sentrum. Underveis vil det være flere faste holdeplasser.

"Dette vil primært være et tilbud til alle turister som kommer til Hovden-området", samt lokalbefolkningen, heter det i en søknad som er sendt til Bykle kommune og politiet.

LIKNENDE TOG: Italienske Dotto Trains skal lage toget som etter planen skal gå i rute på Hovden. Dette er et liknende tog bygd for en safaripark. Foto: Dotto Trains

Oppvarmet tog

Togsettet som skal benyttes, er spesialbygd for norske vinterforhold. De består av ett lokomotiv og tre lukkede, oppvarmede vogner.

"I de to første vognene er det sitteplasser med kapasitet på cirka 40 personer, mens siste vogn er designet og bygget for ski in/out prinsipp med plass til ski, brett, akebrett for de minste med mere", skriver City Train.

Ifølge søknaden vil toget ha knapper for av og påstigning og stoppe blant annet på Badeland og Hovden Høyfjellshotel

På kveldstid

Ruten starter 2. juledag og vil gå fram til siste søndag etter påske. Det vil kun bli kjørt på kveldstid mellom klokken 17 og 23. — Vi vil kjøre på kveldstids for ikke å gå taxiene i næringen, sier administrerende direktør i City Train, Vidar Haugedal, til Fædrelandsvennen.

Han sier selskapet definerer togruten som en del av event-tilbudet på Hovden, og tror firmaer på tur kan være potensielle passasjerer. Han sier også at toget vil gå mellom utestedene.

Kostbart

Haugedal sier prosjektet er helt i startfasen.

— Nå har vi sendt søknader, og får se på reaksjonene om dette er mulig. Det koster jo også med firehjulstrekk og kraftig motor for å komme opp til skisenteret, sier Haugedal.

Han sier det italienskbygde toget de har sett seg ut koster rundt 2,5 millioner kroner.

- Spennende

Bykle-ordfører Jon Rolf Næss (AP) sier til Fædrelandsvennen at kommunen nå skal ha et møte med City Train for å høre mer om planene.

— Det høres spennende ut, sier Næss.

— Er det behov for et slikt tog på Hovden?

— I høysesongen er det kjempemange folk på Hovden. Avstandene er relativt korte, men det kan likevel være langt å gå. Det er åpenbart at vi trenger et transporttilbud i sentrum, som har en naturlig trase til og fra skisenteret. For det jeg vet kan det godt være at et tog er løsningen, sier Næss.

Utfordringer på dagtid

I et svar på søknaden skriver Valle og Bykle-lensmann Dag Hovden at han ikke har noen merknader til togdrift på kveldstid.

"På kveldstid er det relativt rolige trafikkforhold på Hovden, slik at dette ikke skal gi spesielle utfordringer. Men dersom det er aktuelt med kjøring på dagtid enten som chartertrafikk eller i rute, er trafikksituasjonen i Hovden sentrum slik at dette vil kunne gi utfordringer både når det gjelder framkommelighet og sikkerhet", skriver Hovden.