OVENFRA OG NED: Med 22 meter ned til scenen er ikke dette stedet for dem med høydeskrekk. Foto: Siril Aartun
DETALJER: - Det er viktig for oss at rekvisittene er originale, sier Nadia Liv Eskedal i rekvisittverkstedet. Foto: Siril Aartun
SNEKKER: Erik Faber jobber med å ferdigstille de siste kulissene til Carmen. Foto: Siril Aartun
LYS: Gro Kristensen på lysbroa hvor lysspottene styres fra. Foto: Siril Aartun

KRISTIANSAND: — Utfordringen vår er å realisere ideene som scenografen har, og gjøre dem teknisk mulige å gjennomføre, sier scenearbeider Ryall Burden Stokkeland. Han kommer fra Australia, hvor det, i motsetning til Norge, finnes godkjente universitetsutdanninger for scenearbeidere. Ryall, scenearbeider Morten Skipstein, inspisient Nina Ruud og teknisk leder Ståle Ellingsen tar seg tid til en prat om hva som egentlig skjer bak scenen under store oppsetninger på Kilden. Mange yrkesgrupper jobber hardt før og under oppsetningene for at alt skal gå nøyaktig som planlagt.

Mot felles mål

— Denne jobben er gøy fordi vi gjør forskjellige prosjekter, det er intenst og alltid variert. Ingen dager er like, sier Skipstein, som har jobbet med teater siden han var 15 år.

— Jeg skulle egentlig studere historie, men jeg klarte ikke å slutte med teater. Til slutt ble det heltidsjobben min, sier han.

MOT MÅLET: Scenearbeiderne Morten Skipstein (f.v) og Ryall Burden Stokkeland og inspisient Nina Ruud synes noe av det beste med jobben er at alle jobber sammen mot et felles mål. Foto: Siril Aartun

— Alle jobber sammen mot et felles mål. Oppstår det et problem, løser vi det fortløpende. Det er en intens, men takknemlig jobb, sier Ruud. Hun innrømmer at ikke alt går på skinner hver eneste gang, og nevner et blodig møte med plastblomster under Evita-forestillingen.- Jeg skulle ta i mot plastblomstene som ble kastet av scenen, og fikk dem i ansiktet. De har stålwire i stilken, og jeg fikk et risp i kinnet, sier hun og viser fram bilde på telefonen.

Dyrt leketøy

Simon Bjørn Nielsen er ansvarlig for alt som "flyr" på scenen.

— Se, nå landet en kafé på 500 kilo uten at du merket det en gang! sier han etter å ha trykket på noen knapper på datamaskinen. Med kraftige motorer kan han få store kulisser til å bevege seg opp og ned fra scenen, nesten uten en lyd.

— Dette er dyrt leketøy! Jeg tror ikke det finnes bedre utstyr som kan kjøpes for penger, sier Nielsen.

Han har stort sett alt klart til forestillingen. Nå er det sikkerhet som gjelder.

— Hver eneste dag inspiserer jeg at alt virker som det skal, sier Nielsen, og benekter at han blir lei.

— Kilden er i en klasse for seg selv, og det er flott å jobbe her, sier han.

Alle mann i arbeid

I alle kriker og kroker av det flotte kulturhuset jobbes det intenst. I verkstedet står Erik Faber og snekrer de siste kulissene, mens multitekniker Scott Bjorvand kutter fargerik folie til lyskasterne.

Lystekniker Gro Kristensen monterer lys i vinduene på kulissene.

— Det er hektisk nå før premieren, vi gjør mye forhåndsarbeid, sier Kristensen og kikker på de detaljerte tegningene som viser hvordan lyssettingen skal være.

Pernille Usterud Svendsen og Nadia Liv Eskedal jobber med rekvisittene, som innebærer alt fra å skaffe en sigarettpakke fra 1920-tallet til å undersøke hvordan katolikkene feirer helgenene sine.

— Vi gjør masse research og ønsker at det skal være så autentisk som mulig. Selv om publikum ikke legger merke til alle detaljene, så er det viktig for oss at det er riktig, sier Eskedal.