KRISTIANSAND: — Vi skal ha to felt i østgående retning og ett vestover. Årsaken er at den østgående tunnelen i Vågsbygdporten åpner i løpet av vinteren, forteller Kjell Soltvedt .

Kjell Soltvedt, prosjektleder i Statens vegvesen. Foto: Tormod Flem Vegge

Han er prosjektleder i Statens vegvesen, region sør, og forteller om veiarbeidet som nå pågår på Vesterveibroa.— Det er et ønske om å bedre trafikkavviklingen østover. Det har vært mye kø forbi Xstrata og inn mot sentrum, og vi frykter det blir mer kø når det blir to felt med trafikk fra Vågsbygdporten. Derfor utvider vi veien på Vesterveibroa, fortsetter han.

Nattarbeid

I rundt to uker, mellom klokka 22.00 og 06.00, har Vesterveibroa blitt stengt av. Arbeidere fra Statens vegvesen har startet arbeidet med å bygge om høybroa, for å klargjøre broa for to kjørefelt i den østgående kjørebanen.

Saken fortsetter under bildet.

SKILLE MEISLET BORT: Betongfenderen som tidligere strakk seg fra Baneheitunnelen og et stykke inn på Vesterveibroa, er nå meislet bort. Veiarbeidet på broa foregår nå mellom klokka 22.00 og 06.00. Foto: Tormod Flem Vegge

— Så langt er det blant annet fjernet rekkverk fra øst- og vestsiden av broa, forteller Soltvedt.- Betongfenderen som tidligere har har skilt av trafikken inn og ut av Baneheitunnelen, er nå meislet bort, legger han til.

Snøfangerrekkverk

Den nye veien skal stå ferdig 15. oktober. Prislappen er 11 millioner kroner. Det inkluderer asfaltering, veioppmerking og et spesialdesignet rekkverk.

— Snømåking blir et større problem enn før, fordi kjørefeltene må legges såpass tett. Vi skal sette opp et snøfangerrekkverk, for å hindre at brøytebiler brøyter snø ned på trafikken som går under Vesterveibroa, sier prosjektlederen.

— Blir arbeidet på broa ekstra dyrt på grunn av alt nattarbeidet?

— Ja, det koster jo å drive med nattarbeid. Det har ikke vært aktuelt å stenge broa på dagtid. Vi trenger full kapasitet på broa, på grunn av den høytrafikkerte veien.

Trygg Trafikk kritisk

Ole Rath , distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder, kritiserte i fjor planene om å legge tre felt på Vesterveibroa.

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

Han frykter at det blir såpass trangt på broa at det kan oppstå ulykker, både i forbindelse med forbikjøringer og på grunn av manglende midtdelere.

— Jeg er redd for at Statens vegvesen i dette tilfelle tenker mer på å løse et køproblem, som er et irritasjonsmoment for bilistene, fremfor å tenke trafikksikkerhet, sier Rath til Fædrelandsvennen.

- Burde ventet

Han mener Statens vegvesen burde gått for en annen løsning enn å legge tre felt på Vesterveibroa.

— Hvis det nå gjennomføres en hastejobb på broa for å få bukt med et køproblem, burde veivesenet heller ha ventet på en bedre løsning som har større fokus på sikkerhet, påpeker Rath.

Risikovurdering

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

Statens vegvesen har sammen med Vegdirektoratet gjennomført en risikovurdering av prosjektet på Vesterveibroa, ifølge Johan Mjaaland , som er avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder. — Det ble gjennomført en risikovurdering, for å se på konsekvensene av å legge tre felt på broa. Konklusjonen var at dette var en akseptabel løsning, sier Mjaaland.