KRISTIANSAND:

— Etter tre år har vi en nedgang på 1,1 prosent i rushtida i forhold til sammenlikningsåret 2008. For å oppfylle avtalen, må vi ha en nedgang på fem prosent ved utgangen av 2012. Så vi ligger dårlig an der, påpeker Bjørne Jortveit, samferdselsrådgiver i by - og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Han understreker at kravet på fem prosent skal kunne revurderes i lys av anbefalinger i KVUen for Kristiansandsregionen. Der står det at biltrafikken skal øke mindre prosentvis enn befolkningsveksten i perioden 2010 til 2040. ## 60 millioner i 2012?

I går ble den foreløpige rapporten som beskriver hvilke mål kristiansandsregionen har oppnådd av den fireårige belønningsavtalen som ble undertegnet i 2009 offentliggjort, en avtale verdt 285 millioner kroner.

I 2009 ble det utbetalt 80 millioner kroner, i 2010 det samme og i 2011 65 millioner kroner. Nå gjenstår det å se hvor mange av de siste 60 millionene Samferdselsdepartementet vil gi regionen i 2012. ## Grunnlag for belønningsmidler

Resultatene i rapporten, med datagrunnlag for perioden fra 2009 til og med 2011, vil danne faktagrunnlaget for departementets vurdering. I tillegg beskrives også planlagte tiltak for 2012. — Hensikten med denne rapporten er å vise hva kristiansandsregionen har gjennomført i forhold til miljøvennlig transport og reduksjon av biltrafikken, i henhold til avtalen mellom regionen og departementet, opplyser Jortveit.

Redusert totaltrafikk

Tallene viser at totaltrafikken, sammenliknet med 2009, er redusert med 1,4 prosent for 2010-2011. Kravet fra departementet var at trafikken i regionen ikke skulle øke fra og med 2010. — Vi tror at årsaken til reduksjonen blant annet er den doble bompengeavgiften innført 1. juli 2010. I tillegg kan veiarbeid og køproblematikk på E 39 og Vågsbygdveien også ha bidratt til nedgangen, sier Jortveit.

Andre krav delvis oppfylt

Her er andre krav i rapporten:

  • Bygging av fem kilometer kollektivfelt/kollektivgater: Delvis oppnådd med 4,8 kilometer i løpet av 2012. * Etablering av 15 kilometer med gang- og sykkelveier i regionen: Oppfylt med 17 kilometer i løpet av 2012. * Etablering av åtte "park and ride"-anlegg innen 2012. Så langt er seks anlegg bygget.

  • Vedta en regional arealplan: Gjennomført.

  • Innføre dobbel bompengetakst: Gjennomført.

  • Bedre busstilbud for å ta imot passasjerer på grunn av redusert biltrafikk: Har doblet busstilbudet på enkelte ruter i rushtida.

  • Sammenhengende sykkelveinett: Mangler kun en kilometer fra Kvarstein til Haus.

  • Innføre rushtidsavgift eller tiltak med tilsvarende effekt: Ikke gjennomført.

— Hvordan oppsummerer du rapporten, Jortveit?

— Vi leverer på alt, men ikke når det gjelder rushtidstrafikk. Det er opp til departementet å vurdere hvor mye midler vi får, sier Jortveit.

Den endelige rapporten skal leveres Samferdselsdepartementet innen 31. januar. ATP-utvalget avgjør hvordan den endelige rapporten skal se ut.

- Nådd målene

Selv om rushtrafikken ikke har gått ned som avtalt, vil fylkesordføreren ha 60 belønningsmillioner. - Vi har nådd målene og fortjener full utbetaling, sier fylkesordfører Terje Damman. Dermed avviser han samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppas krav om innføring av rushtidsavgift eller andre nye trafikkreduserende tiltak.

— Vi mener vi har oppfylt avtalen. Det er vanskelig å svare mer nøyaktig på hennes krav, så lenge vi ikke har fått det mer detaljert enn det vi har sett i avisene og i brev, sier Damman.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa ønsker ikke å kommentere rapporten før den er sendt til departementet.

Rushtrafikken har gått ned med 1,1 prosent, ikke 5 prosent, som var kravet i avtalen om belønningsmillionene. Tallene kommer frem i rapporten Areal- og transportplansamarbeidet i Knutepunkt Sørlandet sender til Samferdselsdepartementet neste uke.

Men fordi befolkningsveksten har vært stor de siste årene, mener man 1,1 prosent er nok.

— Det sier seg selv at vi må ta høyde for den store befolkningsveksten. Og da beregner vi at rushtrafikken er redusert med 4,9 prosent, sier fylkesordfører Terje Damman.

Ifølge ham er den totale personbiltrafikken redusert med 2,4 prosent fra 2010 til 2011. Tar man med 2009-tall er reduksjonen 1,4 prosent.

— Dette bør være godt nok. Vi har planlagt og gjennomført tiltak i så stort omfang i tråd med hovedmålene, at det tilsier full utbetaling av belønningsmidler, sier Damman.