SØGNE: — Vi ønsker å utrede en nordlig trasé, slik at vi vet hvor reel den muligheten er. Mange beboere i Søgne ønsker den løsningen, sier Solveig Kjelland Larsen, Aps gruppeleder i Søgne.

Statens vegvesen inviterte onsdag til åpen dag på Søgne rådhus om den kommende E 39-traseen, og utover kvelden ble prosjektleder Nils Ragnar Tvedt grundig utspurt av Kjelland Larsen og diverse pressgrupper om hvorfor veivesenet ikke går inn for å legge veien på heia nord for Tangvall og Lunde sentrum, og slik spare nærmiljøet for støy og forurensning.

Men hun fikk klart svar på at veivesenet ikke ønsker det alternativet.

— Tunnellengden blir for lang (nesten en mil, jour. anm.), og ankomsten ned til Tangvall fra kryssene på begge sider er komplisert. Derfor ønsker vi ikke å utrede det alternativet, sa prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.

LANG DAG: I seks timer tok prosjektledelsen i Statens veivesen imot innspill og diskuterte under åpen i Søgne onsdag. Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt måtte blant annet svare på hvorfor etaten ikke ønsker å legge den nye veien på heia, langt unna bebyggelsen på Tangvall og Lunde. Foto: Henrik Ihme

— Men hvorfor kan vi ikke engang utrede muligheten? spurte Solveig Kjelland Larsen,- Vi kan ikke utrede alle alternativer. Men det er dere politikere som bestemmer dette til slutt. Dersom dere ønsker det alternativet utredet, så kan dere bestemme det når planprogrammet kommer fra oss, sa Tvedt.

Vil bygge flertall

Solveig Kjelland Larsen forsøker nå sammen med SVs gruppeleder Per Kjær å samle et flertall i bystyret for å kreve en utredning av den nordlige traseen.

I et skriv som er signert av beboere på Klepland, Lunde og Lohne og Holmen, samt Naturvernforbundet og tre andre miljøforeninger, redegjøres det for hvorfor en såkalt «miljøtrasé» i nord bør utredes.

Det hevdes at strekningen er ca. 800 meter kortere enn de andre strekningene som veivesenet foreslår, at eksisterende bebyggelse blir spart i stor grad, at nærområdene rundt Lunde blir spart, samt at dyrket mark blir spart for veibyggingen.

— Vi får da gjennomgangstrafikken vekk fra der folk bor, og det er viktig, sier Per Kjær.

Solveig Kjelland Larsen sier at over 20 prosent av trafikken gjennom Søgne er tungtrafikk.

— Det er mer trailertrafikk på E 39 enn gjennom alle de fem fjellovergangene til sammen, sier hun.

Ikke imot utredning

KrFs gruppeleder Torfinn Kleivset sier at han ikke er imot at nordlig trasé utredes. Men han mener nå at en mellomløsning er den beste, der veien går i tunnel forbi Tangvall og munner ut i et stort kryss der Kjellandsheia snart blir utbygd med rundt 1500 boliger.

Frp har vært tydelige på at de ønsker en sentrumsnær trasé, men gruppeleder Egel Terkelsen sier at et partimøte mandag vil gi svar på om man også ønsker å utrede den nordlige traseen.

— Vi forholder oss til fagetaten, som sier at noe nær dagens trasé er best. Men vi har ikke låst oss fast, og jeg skal ikke si at vi ikke ønsker den muligheten utredet. Slik jeg ser det er likevel en vei som munner ut ved Kjellandsheia best, der er det allerede regulert inn et plankryss, sier han.