KRISTIANSAND: Fylket ligger nesten på bunn, mens Sirdal kommune ligger på tredje siste plass av totalt 428 kommuner. Aust-Agder og Grimstad spesielt, kan si seg godt fornøyde med resultatene.

Datakommunikasjon ser ut til å være det store problemet. Det er dårlig informasjon på nettsider, og mange saksbehandlere svarer ikke på e-post. Tre ulike e-poster, som omhandlet klagemuligheter, informasjon om SFO og kostnad på sykehjem, gikk til samtlige kommuner i Norge.

Grimstad, som kommer desidert best ut i Agder, hadde vært på toppen i Norge, hvis de hadde svart på e-posten om bygging av en mur. Valle har ikke oppdatert enkelte nettsider siden 2010; har kommunen svømmehall eller har den ikke?

Må bli bedre: Regiondirektør i Forbrukerrådet Eirik Nyberg mener at mange kommuner må bli adskillig bedre på informasjon på nett. Foto: cf@kolonihaven.no, - CF- Wesenb

— Vi har inntrykk av at kommunene er opptatt av denne undersøkelsen, som skjer med noen års mellomrom. Vi får tilbakemelding på at de skal skåre bedre neste gang. Det er en jevnlig forbedring fra år til år, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg.Han synes det er naturlig at bygdesamfunn gjør det dårlig på slike undersøkelser, da svarene er helt avhengig av hvem som er på jobb. Hvis en person er syk, er det ingen som kan svare.

— Det er ikke bra at Vest-Agder er blant de dårligste i landet. Og Arendal bør være bedre. Hvis man er en by, får man levere som en by, sier Nyberg.

Mens Arendal skårer ti poeng dårligere enn Kristiansand, troner Grimstad som beste by med 74,4 poeng. I Vest-Agder er det kun Kvinesdal som får godkjentstempel av Forbrukerrådet.