KRISTIANSAND: Årsaken er nye direkteruter til utlandet, ifølge lufthavnsjef Thomas Langeland.

— Dette er effekten av Flynonstop, Wizzair og en økning på dede faste rutene til Amsterdam og København. Også chartertrafikken øker ganskebetydelig. Vi deler utenlandstrafikken inn i to segmenter. Det globalt innrettede reiselivet bruker i større grad Amsterdam og København som huber for reiser videre i verden. Samtidig har vi også økning i fritidsreiser, forteller Langeland til Fæderlandsvennen.

Kristiansand lufthavn fikk 12 nye direkteruter til utlandet i 2013. ## Innlandstrafikken ned

Så langt i år har utenlandstrafikken gått opp 20,8 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig går innlandstrafikken ned med 3,1 prosent i samme periode. Bare i august synker innlandstrafikken med hele 6,1 prosent.

— Når du får flere direkteruter til utlandet, går innlandstrafikken ned. For å bruke meg selv som eksempel, så fløy jeg i sommer til Santorini via Oslo. Neste sommer kan jeg fly direkte til Santorini med Flynonstop, og dermed blir det en innlandsreise mindre fra Kjevik, forklarer Langeland.

Kan bli trangt på utenriks

87.600 passasjerer reiste til og fra Kristiansand lufthavn i august.

— Det som er virkelig gledelig, er at økningen i utenlandstrafikk mer enn kompenserer for nedgangen i innlandstrafikken, understreker Langeland.

- Byr denne økningen på utfordringer?

— Ja, for eksempel på lørdagen har vi fire store fly til utlandet innenfor en time. Det gir en større passasjermengde enn utenriksterminalen er dimensjonert for. Det går, men det kan bli noe trangt, sier Langeland.

Detaljplanleggingen av ny utenriksterminal er nå i full gang. Hvis alt går på skinner fra nå, vil den stå klar sommeren 2015. Opprinnelig skulle terminalen være ferdig i årsskiftet 2013/2014, men blant annet på grunn av vanskelige grunnforhold, ble arbeidet forsinket.