LILLESAND: — Beslaget var helt korrekt, men vi er nå i dialog med trafikkstasjonen og samferdselsdepartementet om å få ut bilene, sier advokat Bjørgulv Rygnestad i Ivachtchenko.

Selskapet taper penger på at bilene ikke er i drift. De to beslaglagte lastebilene har fått én måneds karantene. Dette er den sterkeste sanksjonen kontrollørene ved Arendal trafikkstasjon kan gi.

Ulovlig i måneder

Det tyske selskapet Ivachtchenko har i flere måneder kjørt uten transportløyve på E 18-anlegget. Tidligere denne måneden ble to biler avskiltet.

Mandag kveld ble en av de avskiltede lastebilene påtruffet med fullt lass og utgåtte prøveskilt på anlegget ved Norton. Da fikk kontrollørene nok. Det gjorde også Rygnestad, som beordret alle selskapets biler parkert til løyvesaken var i orden.

Tirsdag ved 11-tiden fikk selskapet transportløyve og bilene kunne startes opp igjen. Det vil si de lastebilene som fortsatt hadde skilter på. En skiltløs bil sto parkert i Timenesbakken, en annen på Landvik i Grimstad. De to beslaglagte bilene står hos Viking i Arendal.

Press

I går morges kjørte fem av selskapets 19 biler i kolonne til Arendal trafikkstasjon på tyske tollskilter. De nye bilene kom til Norge sist uke og ble observert på anlegget mandag.

Etter å ha vært på trafikkstasjonen parkerte de fem bilene på Birkeland i påvente av norske skilt. Det er ulovlig å drive transport i Norge på tyske tollskilter.

Også hovedentreprenør CJV E 18 har de siste dagene presset kraftig på for å få Ivachtchenko til å kjøre lovlig.

— Vi er ikke politi, men har sagt at alt skal være i orden, sier pressetalsmann Kyrre Lian.

Mange reagerer på at kjøring med ulovlige maskiner og lastebiler fortsetter på E18-anlegget, også like i nærheten av ulykkesstedet der Knut Einar Rugsland (68) mistet livet nylig da bilen hans ble overkjørt av en dumper.