VENNESLA: — Vi er lei av å knytte skolisser for tredjeklassinger. Og hvorfor skal vi bruke tid på pugg av gangetabell og engelske gloser? Sånt kan dere ordne hjemme. Vi skal bruke tiden til mer komplisert undervisning.

Hundrevis av foreldremøter over hele Agder handler i disse dager om hvordan elevene skal lære mer.

Vekkelse

På Samkom skole manes foreldrene til innsats. Rektor Per Erik Malterudbakken mener de må stramme seg skikkelig opp. Rektoren holder rene vekkelsesmøter i alle klasser i vår. Vi er flue på veggen på foreldremøtet til førsteklasse.

Malterudbakken mener å se en samfunnsknekk. Han vil ha slutt på at foreldre tror skolen skal ordne alt - også oppdragelsen, og han tror foreldre er skolens mest u-utnyttede ressurs.

— Er ikke barna det kjæreste dere har? Ja, da må dere love å følge opp. Lover dere?

11 foreldre lover.

— Selv er jeg kritisk til nasjonale prøver og det enorme konkurranseracet som nå kommer i norsk skole. Samtidig er jeg overbevist om at hvis vi skal bli bedre, er foreldrene nøkkelen. Vi burde tatt fatt i dem for lenge siden, sier Malterudbakken.

Han legger ansvaret tungt inn over de foresatte:

— Vi har gode lokaler, gode lærere, gode læreverk. Godt utstyr. Det er dere foreldre som nå kan gjøre forskjellen. Vi har veldig flotte foreldre på vår skole, men dere kan bli mer bevisste.

Malterudbakken viser plansjer over nasjonale prøver og gleder seg over at Samkom skole tross alt kom ut som en av de beste i Vennesla - og faktisk godt over landsgjennomsnittet.

— Men neste år vil alle bli bedre. Derfor kan vi ikke være fornøyd, vi må heve oss. Målet er klart: Vi skal ikke ha elever i den dårligste gruppen lenger, hamrer han inn.

Alle kan

— Jeg vet at foreldre har ulike forutsetninger. Men alle foreldre kan sette av ti-tjue minutter hver dag til skolearbeid med barna sine. Dessuten: når bevisste foreldre gjør sitt, får vi bedre tid til å hjelpe de som ikke kan, sier Malterudbakken.

Han ser utover den lille forsamlingen og ber om nytt løfte. Alle foreldrene må love at ukemålene for barna deres skal oppfylles.

— Jeg hadde vært flau hvis ukemålet var klokka eller seksgangen og mitt barn mandagen etter ikke kunne det, sier han

Samkom-rektoren avkrever et tredje løfte. Foreldrene må love ikke å snakke negativt om skole eller lærere så barna hører. Det ødelegger motivasjonen.

Foreldrene nikker. De fleste er fornøyd med peptalken. Arnhild Høyåsen føler hun trengte den

— En tankevekker. Jeg hørte budskapet på et annet foreldremøte tidligere i uka, gikk rett til butikken og kjøpte klistremerker som min datter får i lønn når hun kan gange. Etter tre dager sitter til og med femgangen.

Malterudbakken jubler over Arnhild og sier det er akkurat dette han er ute etter.

Yngvar Larsen mener rektor peker på noe avgjørende når han ber foreldre skjerpe seg.

Solvår G. Aamdal er mer betenkt. Hun frykter hysteri og mener nasjonale prøver er mangelfulle. Hun frykter også en skole som blir mer og mer delt inn i flinke og ikke-flinke.

Stresset

Ellen Heggland har sitt første barn på skolen. Hun føler seg litt stresset.

— Det er noen dager jeg ikke har tid. Vi er på trening for eksempel. Skal vi da gjøre lekser sent på kvelden, eller skal han få lov å legge seg? Hva gjør dere andre?

Lærer Charlotte Salvesen sier det er lov å hoppe over en dag av og til.

Malterudbakken kjører hardere:

— Alle har tid hver dag, hvis de vil. Det handler om organisering, sier han.