KRISTIANSAND: Utenriksdepartementet sier nei til testing av to israelske ubåter i Marvika. Det kommer frem i kveldens utgave av NRK Brennpunkt i forbindelse med et dokumentarprogram om sjøblokaden av Gaza.

I sommer ble leieavtalen for Marvika-området overført fra Kristiansand Havn til Kristiansand Næringsselskap (KNAS). Det er det tyske verftet HDW i ThyssenKrupp-konsernet som disponerer Marvika for å teste ubåter for sine kunder.

Etter norsk lov kan ikke våpen eksporteres til land som er i krig eller der krig truer. Et viktig unntak har vært Nato-allierte. Likevel fikk Israel lov til å teste tre ubåter i Kristiansand for ti år siden. Nå er regelverket som omfatter salg av militære tjenester betydelig innskjerpet, og søknaden fra det tyske selskapet ble denne gang behandlet som en våpeneksportsak.

Selve vedtaket er unntatt offentlighet.

Etter det Fædrelandsvennen kjenner til skal det testes portugisiske ubåter i Norskerenna i høst, med Marvika-basen som utgangspunkt. Dette er et Nato-alliert land, og testene vil foregå som planlagt selv om Utenriksdepartementet nå setter foten ned i forhold til Israelske ubåter. Israel er ikke Nato-medlem.

Verken det tyske verftet HDW eller morselskapet ThyssenKrupp har ønsket å uttale seg om avslaget fra det norske Utenriksdepartementet.

Dette er saken:

Ubåtbasen i Marvika ble avhendet av Forsvaret mens Kristin Krohn Devold var forsvarsminister.

Kristiansand Havn overtok området, og leide det ut til det tyske verftet HDW, som er en del av ThyssenKrupp-konsernet.

Det tyske selskapet bruker basen til å teste ubåter for kunder fra en rekke land, i hovedsak Nato-allierte.

For ti år siden ble tre ubåter testet i Marvika for den israelske marinen. NRK Brennpunkt avslørte i juni at disse nå brukes i den omstridte sjøblokaden av Gaza.

Nå i høst har det tyske selskapet søkt om å få bygge teste to nye ubåter for Israel i Kristiansand.

Nå har Utenriksdepartementet avslått denne søknaden. Det kan få konsekvenser for den tyske tilstedeværelsen i Marvika.