KRISTIANSAND: Trafikkundersøkelsen, som varte stort sett hele dagen, ble gjennomført ved at Statens vegvesen stoppet bilister for å dele ut et spørreskjema. Dette førte til trafikkaos og illsinte bilister.

— I ettertid er det ikke vanskelig å se at undersøkelsen ikke tok tilstrekkelig hensyn til trafikken. Men det var godt ment fra Statens vegvesen sin side, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til fvn.no.

Les også: Ministeren må svare for trafikkundersøkelsen

Dagen etter kaoset forlangte Peter Gitmark (H), stortingsrepresentant for Vest-Agder, at samferdselsministeren måtte gi klar beskjed om at slike aksjoner ikke skal forekomme. Meltveit Kleppa bekrefter til fvn.no at hun er enig med Gitmark.

- Skal ikke forekomme

— Ja, slike aksjoner skal ikke forekomme i den form den ble gjennomført i Kristiansand, sier hun.

- Hva burde vært gjort annerledes?

— Jeg har ikke tenkt nøye gjennom alternativer. Men hvis en slik undersøkelse blir gjennomført en annen gang, vil nok Statens vegvesen velge en nettbasert løsning, sier ministeren.

Meltveit Kleppa skrev før helgen et skriftlig svar til Gitmark, hvor hun kritiserte trafikkundersøkelsen. Ifølge henne må det være mulig å gjennomføre undersøkelser i trafikken, men forutsetningen må være at det er til minst mulig ulempe for trafikantene.

Beklager

«Generelt er det svært viktig at det faglige grunnlaget for arbeidet med transportplanlegging må være best mulig. I den grad det er faglig nødvendig å gjennomføre ulike undersøkelser ute i trafikken, må dette være mulig. Dette vil også kunne være nødvendig andre steder. En forutsetning for dette må selvsagt være at dette gjøres på en slik måte at det er til minst mulig ulempe for trafikantene», skriver Meltveit Kleppa i svaret, og konkluderer videre:

«Sett i ettertid er det ikke vanskelig å se at den undersøkelsen som ble gjennomført i Kristiansand onsdag 11. november 2009, ikke tok tilstrekkelig hensyn til de trafikale konsekvensene. På vegne av Statens vegvesen vil jeg beklage dette».

Statens vegvesen beklaget også undersøkelsen i ettertid, men hevdet at de var nødt til å spørre folk på veien for å få et så godt faktagrunnlag som mulig. Veivesenet vurderte ulike løsninger, blant annet en nettbasert løsning, men landet til slutt på den sterkt kritiserte undersøkelsen.

Les også:

Trafikkintervju skapte lange køer

- De fikk til dels grov kjeft

Undersøkelsen ble gjennomført for å kunne planlegge et fremtidig transportsystem i Kristiansand, deriblant rushtidsavgift. Målet var å få svar på blant annet reisemønster og betalingsvillighet.

Kopi til Vegdirektoratet

Meltveit Kleppa mener trafikkaoset påvirket verdien av undersøkelsen.

— Det kan ha påvirket både mengden med svar og selve svarene. Det er rimelig sikkert at svarene ikke ble representative. Men det var trist å lese om hvordan ungdommene som delte ut spørreskjemaet ble overhøvlet, sier hun.

Svaret statsråden sendte til Gitmark, ble også sendt som kopi til Vegdirektoratet. Meltveit Kleppa håper nå at veimyndighetene lærer av kaoset i Kristiansand.

— Det er ren rutine å sende kopi til Vegdirektoratet. Men dette er en erfaring de må ta med seg i annet arbeid, sier hun til fvn.no.

E 39: Et av stedene det ble avholdt trafikkintervju er på E 39 ved rundkjøringen opp til Slettheia. Her var det store køer på grunn av undersøkelsen. (Foto: Lars Hoen) Foto: Lars Hoen