ÅSERAL: — Her er det 30 kongler, sier en - mens en annen tipper 80.En stor haug med kongler er samlet foran ungene i barnehagen, og de skal gjette hvor mange som er der. En annen matteoppgave er å lukke øynene og lære å kjenne etter hvor mange kongler man får i hånden.Åseral barnehage er med i et stort prosjekt i regi av Sørlandets kompetansesenter. Rundt 30 barnehager og skoler vest for Søgne har siden i fjor høst deltatt i opplegget.- Vi vil sette sterkere søkelys på matematikk. Utgangspunktet er jo at Norge scorer dårlig på matematikk på internasjonale målinger. Mange sliter med matte på skolene og i voksen alder. Derfor kan dette være et bidrag til å snu trenden, sier rådgiver Hilde Skaar Davidsen på Sørlandets kompetansesenter.Førskolelærere og lærere har vært inne til kursing i forskjellige måter å lære ungene matematikk i hverdagen på. Det har for eksempel Turid Lehne og Turid Røynlid i Åseral barnehage vært. De har jobbet i barnehagen i 18 og 20 år, og var klare for nye utfordringer.- Kjempegøy å lære nye ting og samtidig gi barna mer kunnskap, sier de to. Fast plass

To ganger i uken tar de med seg de 11 fem- og seksåringene ut i naturen for å drive med matte. De har en fast plass der de samler greiner, blader, kongler og hva de ellers kan finne. Så gjelder det å være kreativ. Som å finne ut hva man kan bruke pinner til. Lage en trekant kanskje? Eller hvilken pinne som er lengst? Eller gjette hvor mange steg man trenger for å klatre i et bestemt tre.- Erfaringen er at ungene synes det er kjempegøyalt. Alt vi gjør utvikler seg kjapt til en lek om tall. De er blitt utrolig flinke, skryter de to.Egen lavvo har de også, der ungene får i oppgave å lage pannekakerøre. Det er spennende å finne ut av riktig antall egg og riktige doser mel og melk.Førskolelærerne forteller at foreldrene er svært positive til prosjektet. Ungene drar med seg sin lærdom hjem, der de fortsetter med matematikk, om enn i lekseform.Til høsten begynner mange av barna i 1. klasse på skolen, som ligger rett ved. De er også med i opplegget, så her vil ungene fortsette å lære matematikk på samme måte. Skal gjette

Fædrelandsvennen er med gruppen ut i marka ved barnehagen. De får i oppgave å finne kongler, og det danner seg kjapt en diger haug med kongler. De gjetter forbausende riktig om hvor mange som er haugen. Vi tester dem også på forskjellige regnoppgaver. 1 + 1 er altfor lett, så vi må raskt gi de vanskeligere oppgaver som 50 + 50. Men det klarer de helt fint. Litt verre å trekke fra, så da må de telle på fingrene.- Det føles veldig meningsfylt å drive på med dette. Blir nok en og annen ingeniør blant disse ja, smiler Lehne.Det er da også håpet - at dette kan være en spire til å få den oppvoksende generasjon mer interessert i matematikk og velge yrker der slikt brukes.- I alle fall er tilbakemeldingene på prosjektet svært positive, sier Davidsen.jarle.martinsen@fvn.no