Lørdag morgen skulle et halvt års planlegging bli virkelighet i havna i Vige. Boretårnet til boreriggen North Dragon, som er under bygging på verftet Yantai CIMC Raffles Offshore i Kina, er delt i to. Den minste delen på 300 tonn skulle trilles over på fraktebåten. Den største delen på 2400 tonn skal trilles over på mandag.

— Operasjonen i dag er utsatt på grunn av vind. Vi forsøker igjen i morgen tidlig, opplyser Arne Johan Sørensen i Pentagon, som bistår selskapene som har ansvaret for operasjonen.

Trilles på traller

Boretårnet er laget på Nymo i Grimstad, og ble fredag tauet på lekter til Kristiansand.

Den spektakulære operasjonen begynte med å senke frakteskipet cirka tre meter ned i sjøen, slik at det kom på nivå med lekteren. Så er det klart til å begynner arbeidet med å trille modulen over på skipet. Det skjer på spesiallagede traller, som fjernes etter at modulen er kommet på plass på skipet.Det kritiske punktet i hele operasjonen er når boretårnet trilles over og 300 tonn flyttes fra den ene siden til den andre på de to fartøyene.

Reisen

Når begge modulene er på plass og lasten sikret, skal Zehn Hua frakte boretårnet til Kina. Reisen er planlagt å ta halvannen måned og skjer i en marsjfart på cirka 12 knop.

Det er North Sea Rigs i Stavanger som har bestilt riggen. De sier den skal stå ferdig i løpet av 2015. Riggen skal koste cirka 7,7 milliarder kroner.