En oversikt som er laget over skolekvalitet i Norge, viser at skolene i Vest-Agder ligger på tredjeplass. Mens karakterene er helt på det jevne, er det flere som fullfører i Vest-Agder og de har også høyere progresjon i studieløpet. Kvadraturen skolesenter er en av skolene som utmerker seg i fylket. Her har vg 1 naturfagtime. Foto: Jon Anders Skau
160408_skolekvalitet_3spx125mm.ai Foto: Fotobestilling FVN
Rektor ved Kvadraturen skolesenter, Morten Torkelsen. Foto: Jon Anders Skau
En oversikt som er laget over skolekvalitet i Norge, viser at skolene i Vest-Agder ligger på tredjeplass. Mens karakterene er helt på det jevne, er det flere som fullfører i Vest-Agder og de har også høyere progresjon i studieløpet. Kvadraturen skolesenter er en av skolene som utmerker seg i fylket. Her har vg 1 naturfagtime. Til venstre: kontaktlærer Rikke Rollum. Foto: Fotobestilling FVN
Tobias Stokkeland (midten) har fått orden på skolehverdagen etter at han begynte på videregående der jevnlige samtaler med lærerne er en del av hverdagen. Det samme gjelder Tayfon Unal (t.v.). – Jeg har virkelig vært nødt til å skjerpe meg, sier han. Her sammen med Erik Ta. Alle tre er elever ved Kvadraturen skolesenter. Foto: Jon Anders Skau

Nederst i artikkelen kan du søke på din skole.

Det kommer fram i en ny rapport om skolekvalitet i videregående opplæring.

— Dette viser at det nytter å satse over mange år, sier Arly Hauge, utdanningssjef i Vest-Agder.

Fylkesutdanningssjef i Vest-Agder, Arly Hauge. Foto: Reidar Kollstad

Senter for økonomisk forskning i Trondheim har sett på kvaliteten hos samtlige videregående skoler i Norge. Resultatet viser at skolene i Vest-Agder kommer på tredjeplass, etter Oslo og Akershus. Det som gjør størst utslag, er at Vest-Agder nå er det fylket der flest fullfører. Åtte av ti elever har klart videregående i løpet av fem år. Spesielt innen yrkesfag har fylket klart å få opp gjennomføringen.

LES OGSÅ:

— Vi har satset på tett oppfølging av elevene og har i tillegg et tett samarbeid med næringslivet. Det er flere som klarer overgangen både fra grunnkurset til videregående kurs og over til lærlingplass, sier Arly Hauge.

160408_skolekvalitet_3spx125mm.ai Foto: Fotobestilling FVN

Følges tettSelv om de videregående skolene gjør det bra, er det ingen skoler som skiller seg klart ut i landssammenheng. Kvadraturen skolesenter kommer på 68. plass.

Både der og ved de andre videregående skolene må elevene gjennom jevnlige samtaler med både kontaktlærer og lærerne i hvert enkelt fag. Det skal gi bedre resultater og hindret frafall.

— Det har hjulpet veldig. De tar ikke bare tak i hvordan jeg gjør det, men også hvordan jeg skal få bedre struktur på skolearbeidet. Jeg har lært at man kanskje må planlegge fire uker fram, da blir resultatene bedre og det blir også mindre stress, sier Tobias Stokkeland i Vg1 på Kvadraturen videregående skole.

LES OGSÅ:

— Før tok jeg det bare som det kom. Men nå sjekker jeg planene og ser hva jeg skal gjøre, sier Erik Ta i samme klasse.

— Samme her, jeg har virkelig vært nødt til å skjerpe meg, sier Tayfon Unal.

En oversikt som er laget over skolekvalitet i Norge, viser at skolene i Vest-Agder ligger på tredjeplass. Mens karakterene er helt på det jevne, er det flere som fullfører i Vest-Agder og de har også høyere progresjon i studieløpet. Kvadraturen skolesenter er en av skolene som utmerker seg i fylket. Her har vg 1 naturfagtime. Foto: Jon Anders Skau

Blir oppringtI den landsomfattende undersøkelsen er både fullføring, deltakelse, progresjon og resultater undersøkt. Karakterene er sett i forhold til hvilke resultater hadde på ungdomsskolen.

På Kvadraturen skolesenter er det på noen studieretninger elever med lave grunnskolepoeng, daøker også sjansene for at elevene faller ut.

— Vi bygger tidlig relasjon med elevene og et inkluderende klassemiljø,da er det lettere å gå tidligere inn hvis elevene begynner å utebli enn det som var vanlig tidligere. Vi tar kontakt etter to dager og lar de ikke miste grepet om fagene. Det ser vi at har effekt, sier Morten Torkelsen, rektor ved Kvadraturen skolesenter.

Han mener den tette oppfølgingen av elevene er en av hovedforklaringene på at de klarer å få flere til å gjennomføre.

Rektor ved Kvadraturen skolesenter, Morten Torkelsen. Foto: Jon Anders Skau

— Elevene er selv med å ta ansvar for egne læringsmål og være med å tydeliggjøre hva de skal oppnå. Vi bruker mye tid på læringsmiljø og har lite fokus på anmerkninger, sier Torkelsen.

Stor endring

Tidligere sto mellom 900 og 1000 elever utenfor videregående skole i Vest-Agder. Ifølge Arly Hauge er tallet nå halvert. En av forklaringene er igjen tett oppfølging. Det er en av de store endringene som har skjedd i videregående skole de siste årene.

- Men når ungdom nærmer seg 18 år er det kanskje på tide at de tar ansvar selv?

— Den store gruppa av elever klarer å håndtere dette godt alene, og det er det er også forskjell fra de som går på første og de som går på tredje året. Men for noen er det veldig stor hjelp i å bli fulgt tett, sier Hauge.