Dette er hele planområdet i Hannevika som nå legges ut på anbud. Byggingen begynner i august. Veien skal være ferdig på forsommeren 2018. Foto: Statens vegvesen

Nå legger Statens vegvesen ut anbudskonkurransen på jobben, som de regner med vil bli påbegynt i august.

Tryggere

— Det viktigste er at vi får en ny vei som blir trygg og god, der syklister og gående kan passere avkjøringen til Nikkelverket og Hennig-Olsen uten å krysse veien, forteller Torfinn Utsogn som er byggeleder for arbeidet.

— Nå blir det kun én felles avkjørsel fra veien. Ikke to avkjørsler som i dag, sier Utsogn.

I tillegg trekkes veien lenger vekk fra fjellet.

Teksten fortsetter under bildet:

Dette er hele planområdet i Hannevika som nå legges ut på anbud. Byggingen begynner i august. Veien skal være ferdig på forsommeren 2018. Foto: Statens vegvesen

— Det vil gi betydelig bedre sikt enn i dag, og gjøre kryssing av veien tryggere, sier han.

Ny undergang

— Med en ny undergang, slik at syklistene slipperå krysse veien, blir dette bra. Vi lager en 30 meter lang betongkulvert der syklistene kan passere. Oppgradering av Vesterveien og Myrbakken er egentlig en del av den store regulering på Vågsbygdveien, der denne delen til slutt ble skilt ut som en egen entreprise, forteller han.

— Anlegget lages med god standard. Det blir sykkelekspressvei, med sykkelsti som er delt med gul midtstripe og et eget fortau, sier Utsogn.

Ulykker

Etter at nye Vågsbygdveien med endringene på Vesterveien i Hannevika sto ferdig i 2014, har det vært tre trafikkulykker nær avkjøringen til Hennig-Olsen og Nikkelverket. Sist fredag kjørte en buss med 15 passasjerer gjennom en veisperring. I den andre fikk fem personer fra to biler lettere skader. Da var det en av bilene som kom over i motgående kjørefelt. I den tredje ulykkenvar det en bilist som trodde begge feltene kunne brukes.

En [oversikt fra Statens vegvesen](https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart/#kartlag:geodata/hva:(~(id:570,filter:(~),farge:0))/hvor:()/@86290,6465642,15) viser at det har skjedd 20 trafikkulykker de siste 15 årene rundt Nikkelverket, gamle Hanneviktunnelen, avkjøringen til den gamle Esso-stasjonen og Hennig-Olsen.