Partileder Siv Jensen sier partiet har gått på et "prinisipielt tap" når det gjelder bompenger, men at de har fått til en ordning der mer av bompengene går til vei. Hun presenterte den nye ordningen på Frps landsmøte på Gardermoen. Foto: Kjetil Reite

Fredag presenterte Frp-leder Siv Jensen en ny ordning for landets bompengeprosjekter: Det som blir betalt i bompenger skal gå utelukkende til vei, så skal staten betale de betydelige renteutgiftene som i dag også blir dekket av bompenger.

— Det vil bety enormt mye hvis de klarer å få til dette. Enten blir bomsatsene lavere, eller vi blir ferdige med bompengeperioden på kortere tid, sier en overrasket fylkesordfører Terje Damman (H) når han får høre om det Frp presenterer som et gjennomslag i regjeringen.

Han er med i gruppen som jobber med en ny samferdselspakke for Kristiansandsregionen. I denne ligger det prosjekter for opp mot 17 milliarder, blant annet firefelts ringvei rundt Kristiansand og firefelts vei fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset.

Kompromiss

I samferdselspakken for Kristiansand, kan bilistene måtte komme til å betale rundt 10 milliarder i bompenger over en periode på 15 år.

Partileder Siv Jensen sier partiet har gått på et "prinisipielt tap" når det gjelder bompenger, men at de har fått til en ordning der mer av bompengene går til vei. Hun presenterte den nye ordningen på Frps landsmøte på Gardermoen. Foto: Kjetil Reite

Nå aksepterer altså Frp bompenger på slike prosjekter, men mener at det skal bli mer vei for pengene.— Dette betyr at vi vil utnytte hver krone til samferdsel i stedet for til fordyrende prosjekter, sier Siv Jensen til Fædrelandsvennen.

Hun mener dette bare er ett av flere tiltak for å få satt i gang flere samferdselsprosjekter. I tillegg til ordningen med rentekompensasjon, nevner hun infrastrukturfondet og et nytt veiselskap som skal få til mer sammenhengende veiutbygging.

— Men samtidig aksepterer dere bompenger?

— Det som er et prinsipielt tap, blir en fordel for bilistene gjennom måten vi gjør dette på, sier Siv Jensen.

Mindre i bommen

Lokale Frp-ere mener innbyggerne i Kristiansand vil merke Frps kompromiss om bompenger.

— Sannsynligvis vil dette bety at bompengeperioden blir kortere. Det er det partiet jobber med og samferdselsministeren bruker å få gjennomslag i regjeringen. Jeg tror folk i vår region rimelig raskt vil få se Frps fotavtrykk, sier Arild Birkenes, fylkesleder i Vest-Agder Frp.

Ketil Solvik-Olsen varsler en reform der bomselskapene blir slått sammen for å få ned renteutgiftene. I tillegg skal altså renteutgiftene betales av staten og ikke bilistene.

— Da kan vi redusere satsen eller øke rabatten i bommen. Jeg ser nok for meg at det mest aktuelle er å øke rabatten for å få flere over på autopass og dermed få ned administrasjonskostnadene, sier Ketil Solvik-Olsen.

Han mener det realistisk å få til en ordning der alle renteutgiftene blir kompensert. Det vil i så fall dreie seg om flere titalls millioner i året for Kristiansands del.

— Det er det vi jobber for, men vi må få den endelige ordningen på plass. Og vi snakker sammen i samarbeidet om dette temaet, sier han.