Økningen på 1,3 prosent gjelder for første halvår med rushtidsvgift.

— Tar man med mars måned, er det registrert en økning i totaltrafikk på litt over én prosent. Her må det bemerkes at i 2013 var påsken i mars, mens i 2014 var den i april, heter det i enpressemelding Statens vegvesen sendte ut mandag formiddag.

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland mener man først etter sammenhengende 12 måneder kan danne seg et helhetlig bilde av situasjonen:

— Selvfølgelig registrerer vi passeringene måned for måned og presenterer tallene fortløpende, men det er først etter september 2014 vi forventer å få et mer korrekt svar på effekten av tidsdifferensierte bompengesatser i Kristiansand, sier Mjaaland.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Ikke der vi skal være

Han informerte samtidig medlemmene i ATP-utvalget (Areal- og transportprosjektet for Kristiansands-regionen) om trafikkutviklingen, via e-post.

— Vi er ikke der vi skal være ennå. Nå er det gått et halvt år, det er ennå en del vi må gjøre for å nå målene. Tiltakene virker jo, det er det ikke tvil om. Spørsmålet er om de virker godt nok, uttaler Terje Damman (H) til Fædrelandsvennen.

Han er fylkesordfører og leder av ATP-utvalget, og kommer stadig i bil vestfra til Kristiansand i morgenrushet.

Det kan være vi må ha en pakke av nye tiltak.

Trafikken i rushet har gått ned i perioden september 2013 til februar 2014. Analysen for mars er ikke ferdig ennå.

Nedgangen er størst i bommene på Tretjønnveien, Sødal og ved Grim, og minst i bommen på Bjørndalssletta. Samlet nedgang nevnte periode er på 3,2 prosent. Kravene i belønningsordningen er 5,0 prosent nedgang.

— Trengs det sterkere lut, altså en økt avgift?

— Jeg vil nødig si noe om det i dag, det kan være vi må ha en pakke av nye tiltak. Vi skal ha is i magen en liten periode til, samtidig kan vi ikke sitte stille og vente til året er gått, svarer Damman.

Allerede på nyåret hadde den positive trafikkutviklingen stagnert såpass at ATP-prosjektleder Øystein Holvik varslet nye, restriktive tiltak mot økt trafikk.

— Situasjonen er den at vi ikke har mer penger å bruke på busstiltak eller sykkeltiltak. Vi vil derfor se på muligheten for flerbruksfelt øst og vest for byen - at ett felt prioriteres for biler med flere personer eller næringstransport, altså tyngre kjøretøy. Dette blir i så fall nybrottsarbeid nasjonalt, påpekte Øystein Holvik.

Bedre veier

Et annet tiltak er å innføre betaling på sentrumsnære, offentlige parkeringstomter, for eksempel ved UiA, Gimlehallen og Vågsbygd kirke.

Tidligere er det antydet at bedre veikapasitet fjerner noe av effekten av rushtidsavgiften. Vågsbygdporten er åpnet, det samme er et tredje felt på Vesterveibroa og den nye rundkjøringen på Rosseland i Songdalen.

Når proppen fjernes og køene blir kortere, er det lett å bli fristet inn i bilen, fremfor på buss eller sykkel. Dessuten virker det nye, utvidede Sørlandssenteret som en magnet på privatbiler østover.

I månedsskiftet januar/februar mottok Samferdelsdepartementet rapporten som forteller at regionen gjorde seg fortjent til belønningsmidlene for 2014: Totaltrafikken sank med 0,7 prosent i 2013, dermed var kravet om nullvekst oppfylt.

Kan miste store summer

I kontrakten som Kristiansand kommune inngikk med den forrige regjeringen, får Kristiansand 285 millioner kroner i perioden 2013-2016. En forutsetning for det er at de klarer å stanse veksten i biltrafikken.

Men hvis årets fasit viser vekst, risikerer regionen å miste belønningsmidler fra staten.

— Ja, det ligger i dagens avtaler at hvis du ikke innfrir avtalen, blir heller ikke pengene utløst, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Fædrelandsvennen i februar. Men han la til at det ikke er noen automatikk i at belønningsmidlene blir avkortet, selv om trafikken øker.

Rushtrafikken ble redusert med 3,7 prosent fra avgiften ble innført 16. september og ut året, men effekten har avtatt gradvis.

I november sank rushtrafikken med ni prosent, mens totaltrafikken per 1. desember var redusert med 2,3 prosent. Ved utgangen av januar var dette tallet skrumpet til 0,4 prosent.

Rushtiden i Kristiansands fem bomstasjoner er definert til tidsrommet 06.30-09.00 og 14.30-17.00. Men differansen i pris er ikke mer enn 5,60 kroner: Med bombrikke blir man trukket 16,80 kroner i rushet, mot 11,20 kroner utenom.

Byens bomstasjoner har i perioden 2009 til 2013 hatt en nedgang i antall passeringer fra 20,6 til 20,1 millioner.

Presisering 30. mai:

Statens vegvesen opplyser i dag at de har kommet med en feil opplysning isin pressemelding. Trafikken i rushet er i perioden september 2013 – februar2014 redusert med 3,2 prosent, men det er ikke korrekt at kravet ibelønningsordningen er 5,0 prosents nedgang. Fra og med i fjor gjelder kunkravet om nullvekst i totaltrafikken, presiserer veivesenet.