KRISTIANSAND: — Nå har jeg ventet i over et kvarter. Selvfølgelig er det mest på vinteren at bussen er mest forsinket. Da er det også kaldest å vente, sier 17 år gamle Maria Sandø Andersen. Hun småhutrer litt på en bussholdeplass i Tollbodgata i Kristiansand sentrum. 21 minutter er at den skulle vært der, kan hun gå inn på bussen hjem til Hellemyr. Maria tar bussen daglig til skolen i sentrum. Fra Hellemyr til byen synes hun ikke tilbudet er så verst. Ofte skal hun også til Tveit. Dit er det mye dårligere, mener hun.

— Jeg kommer nok ikke til å bruke bussen like mye etter at jeg har fylt 18 år og fått lappen, sier hun.

— Hvorfor ikke?

HYPPIG PASSASJER: Maria Sandø Andersen (17) tar mye buss, men er lei av å vente. Tirsdag ettermiddag ventet hun 21 minutter ekstra på bussen til Hellemyr. Hun gleder seg til å få førerkort. Foto: Reidar Kollstad

— Tilbudet er for dårlig. For at flere skal ta bussen må den gå til flere steder, og den må gå oftere, sier hun.

Sjåførrefs

Maria får støtte av bussjåfør Trygve Søndbø. Han skulle ønske myndighetene la opp til at flere kunne ta bussen.

NY PENDLER: Bjørnar Velle (29) synes busstilbudet til Slettheia fungerer bra. Foto: Reidar Kollstad

— Fylkeskommunen er nødt til å legge bedre til rette. Folk bør slippe å vente. I sentrum burde det gå kontinuerlig, sier sjåføren mens han tar imot betaling på bussen.

MILD REFS: Trygve Søndbø (53) lever av kollektivtrafikk, og synes folk må vente for lenge mellom hver avgang. Foto: Reidar Kollstad

Søndbø mener hyppigere avganger må til for at folk skal parkere bilen.

FORNØYD PENDLER: Øystein Vellesen (55) tar bussen mellom Lillesand og Kristiansand når han har dagvakt på politihuset. Han roser bussjåførene. Foto: Reidar Kollstad

— Kristiansand er for dårlig på kollektivtrafikk, sier mannen som lever av å kjøre kollektivt.

VIL HA VEI: Bjørn Tore Dolmseth (44) tar buss for å spare tid og penger, men mener bedre vei må til for å løse trafikkflokene. Foto: Reidar Kollstad

Ikke alle busspassasjerer er enig.

Fersk pendler

— Jeg er fersk som busspendler i Kristiansand, men de dagene jeg har tatt bussen har det fungert, sier elektriker Bjørnar Velle som skal hjem til Slettheia fra jobb i byen. Han har hørt at Slettheia har et av de beste busstilbudene i Kristiansand. For ham tar det kortere tid og er billigere å ta buss fremfor bil.

— Flere burde ta bussen når de kan. Det vil lette veldig på biltrafikken, sier han.

De mest fornøyde busspassasjerene vi traff, var dem som pendlet ut av Kristiansand sentrum.

— Jeg synes de er flinke, og det er lite forsinkelser, sier politi Øystein Vellesen som bruker bussen når han jobber på dagtid. Med avganger til og fra Lillesand hver halvtime, synes han bussen er ypperlig.

— Hva skal til for at flere skal ta bussen?

— Jeg synes de har lagt seg på litt høy pris. Med verdikort, som gir 20 kroner i rabatt, må jeg betale 60 kroner hver vei, sier Vellesen.

Sparer tid og penger

Like bortenfor venter Bjørn Tore Dolmseth på bussen mot Songdalen. Han skal til Mjåvann, og har byttet ut bil med buss for å spare tid og penger.

— Det er avgifter til både bom og parkering. For meg er bussen både billigere og mer lettvint, sier han.

— Hva skal til for å få flere over på buss, slik at trafikkproblemene i Kristiansand løses?

— Jeg vil snu litt på det, og si at de må bygge ut veiene først. Det viktigste er å få firefelts veier. Da løser vi trafikkorkene. Samtidig er jeg sikker på flere vil ta buss med lavere priser og flere avganger, sier han.